Un comunicat primit la redacţie anunţă: „Vama Veche declară competiţie deschisă staţiunii Mamaia!”. Tonul comunicatului este victorios şi dezvăluie... un nimic strălucitor care se va întâmpla în acest colţ de litoral. Și nu putem să nu ne întrebăm ce înseamnă asta? Competiţie deschisă staţiunii Mamaia? Adică multe locuri de distracţie, cluburi, comerţ ambulant la greu, fiţe, „fetiţi” cu boturi supradimensionate şi silicoane pe unde nici nu gândeşti, care se chinuie să străbată doi metri pe platforme diforme, hoteluri de patru stele cu piscine deşi marea este la câţiva paşi, terase ultrascumpe şi cam tot ce înseamnă turismul litoral în Mamaia? Dar spiritul Vămii unde e? Chiar dacă în ultimii ani acesta îşi cam dădea duhul, totuşi, Vama rămăsese un simbol al unei libertăţi măcar amintite dacă nu trăite şi al unor poveşti extraordinare din tinereţea noastră rebelă a tuturor.
Ce a realizat ALDD în Mamaia din taxa de promovare a staţiunii... Mamaia?
Acum, preşedintele Asociaţiei Litoral - Delta Dunării (ALDD), Corina Martin şi primarul Comunei Limanu - 2 Mai - Vama Veche, Daniel Georgescu, anunţă cu surle şi trâmbiţe că Vama se transformă. Potrivit comunicatului, preşedintele ALDD şi primarul Georgescu vor să introducă Taxa de Promovare Vama Veche, după modelul implementat în premieră, în 2013, la Mamaia. Trebuie să facem o paranteză aici şi să ne întrebăm: ce s-a realizat concret în Mamaia din taxa de promovare? În afară de parada penibilă cu personaje din desene vetuste din vara trecută? Poate ne răspund reprezentanţii ALDD!
Aşadar, Vama Veche devine cel mai nou Brand turistic preluat în management de destinaţie la ALDD. Declaraţiile celor doi, cosmetizate la maximum, nu spun, după cum ne-am obişnuit, nimic. Doar că Vama există şi acum trebuie distrusă, pardon, reconstruită. Concret, ce înseamnă “preluat în management de destinaţie”? Unde se duc banii şi despre ce sume este vorba? Cum se modifică targetul Vămii în acest nou context? La niciuna dintre aceste întrebări nu veţi găsi răspuns în declaraţiile pe care vi le prezentăm mai jos:
Corina Martin, Preşedinte Asociaţia Litoral – Delta Dunării: “Păstrăm spiritul liber de Vama Veche, dar scoatem Vama în lume. Strategic, aveam nevoie să consolidăm ca imagine ambii piloni principali ai Litoralului, adică şi Vama Veche, alături de Mamaia. De data aceasta, administraţia locală şi noul primar au înţeles de ce este esenţial să stabileşti şi să urmăreşti o Strategie de promovare, care să aducă rezultate şi coerenţă. Vama Veche este deja un brand binecunoscut, dar are nevoie de reconstrucţie şi şlefuire şi trebuie promovat ca produs turistic distinct şi special şi pe pieţele externe pe care acum le deschidem pentru Litoral. Vom oferta de acum către turoperatorii străini şi locaţiile speciale din Vamă şi spiritul Vămii! Introducerea Taxei de Promovare la Vama Veche ne va permite o campanie de promovare cu rezultare care să atingă performanţele pe care le-am obţinut cu Mamaia. Vama Veche intră astfel puternic pe piaţa promovării turismului românesc”.
Vama Veche Style? Să ne ierte Dumnezeu!
Ce performanţe a obţinut Corina Martin în Mamaia, să ne ierte Dumnezeu? Iar marea promovare pe pieţele străine se va opri probabil undeva la Mangalia, căci, pentru a ajunge vara în Vamă, înseamnă să te înarmezi cu răbdare şi tutun, nu glumă, dat fiind problemele nerezolvate ale infrastructurii rutiere. Ca să nu mai zicem şi de altele... Iar acum, asta îi lipsea Vămii, să fie promovată în stilul... Mamaia Style. Ceva mai penibil este greu de imaginat! Măcar dacă autoritatea locală ar fi în stare să finanţeze Stufstock sau alte festivaluri de profil, că aude lumea de ele şi vine la Vamă, nu este nevoie de promovare cu cururi goale şi păpuşele cu boturi supradimensionate, alături de tineri stupizi şi imberbi, adică Mamaia Style!
Daniel Georgescu plusează şi el: “Aruncăm mănuşa! Declar competiţie deschisă între Mamaia şi Vama Veche, în sensul că ne alăturam strategiei ALDD şi facem echipă pentru promovare la târguri şi evenimente naţionale şi internaţionale. Veţi vedea Vama Veche în premieră la Târgurile de Turism, şi pentru că înţelegem că avem nevoie de buget pentru a egala şi depasi rezultatele campaniei Mamaia Style, am decis sa preluăm şi noi modelul introducerii Taxei de Promovare, aşa cum a fost implementat la Mamaia. Devenim astfel a doua Primărie de pe Litoral şi a 4-a din ţară cu un model special de promovare, care ne va permite să creăm evenimente, să realizăm primele noastre materiale de promovare, filmul oficial de Vama Veche, infotrip-uri cu agenţi de turism şi presă şi să ne prezentăm la Târgurile de turism alături de toţi ceilalţi membri ai ALDD.”
Vama Veche, târâtă pe la târguri, în stil... Mamaia Style?! Apără şi păzeşte!
Şi Mugur Cristea, probabil reprezentantul Asociaţiei Investitorilor din Vama Veche (înfiinţată la finalul anului trecut), se bucură: "(...) aşteptăm cu nerăbdare să ne facem prima prezenţă la Târgul de Turism al României, alături de toate celelalte staţiuni de pe Litoral, într-un show "Vama Veche Style!"”. Doamne apără şi păzeşte! Chiar nu se trezeşte nimeni care să le spună acestor domni şi doamne probabil plini de bune intenţii că show-urile lor de prezentare, făcute să fie ca să îşi justifice banii, nu mai păcălesc pe nimeni, că a venit momentul să nu ne mai reprezinte kitch-ul şi prostul gust, doar pentru că în turism sunt nişte sume care trebuie, pur şi simplu, să intre în buzunarele unora? Când o să se facă şi la noi promovare pe bune, ca în alte ţări, într-o strategie integrată, culturală şi de divertisment, de bun simţ, coerent gândită şi organizată? Chiar nu mai scăpăm de plevuştile-căpuşă care îşi fâţâie cururile pe la toate conferinţele de presă, vorbind doar ca să se audă? Chiar nu avem autorităţi care să ia măsuri în acest sens? Trăim de litoral şi ne aruncăm singuri cu nisip în ochi! Bine că au venit olandezii să scoată nisipul de la mare adâncime, că cred că nici d-ăsta nu mai aveam dacă ar fi fost promovat Mamaia Style!