Constructorii auto niponi au depăşit toate recordurile de vânzări în 2012, o revenire remarcabilă, după ce în 2011 au avut de suferit de pe urma puternicului seism din Japonia. Toyota a vândut 9,75 milioane vehicule în 2012, în creştere cu 22,6% comparativ cu 2011, revenind pe prima poziţie în topul celor mai mari constructori auto mondiali, devansând General Motors (GM) şi Volkswagen. Constructorul auto nipon Nissan, la care Renault este cel mai mare acţionar, a vândut 4,94 milioane vehicule, în creştere cu 5,8% în ritm anual, în timp ce Honda a vândut 3,82 milioane automobile, cu 23,3% mai mult decât în 2011.
Creşterile record înregistrate în 2012 vin după un an 2011 deosebit de dificil pentru industria auto niponă, un sector strategic pentru a treia economie mondială. În primăvara lui 2011, producţia de automobile în Japonia a fost practic blocată din cauza unui violent cutremur care a devastat nord-estul ţării, urmat de tsunami şi de un accident nuclear care a afectat încrederea consumatorilor japonezi. În toamna acelui an, constructorii auto niponi s-au confruntat şi cu probleme în aprovizionarea cu piese, ca urmare a inundaţiilor catastrofale din Thailanda. Anul trecut însă, constructorii auto niponi au beneficiat de o revenire a pieţei americane, a doua mare piaţă auto din lume, la care s-a adăugat o creştere a vânzărilor pe pieţele emergente din Asia de Sud-Est şi America Latină. În schimb, pe piaţa din China, cea mai mare piaţă auto din lume, constructorii auto niponi au înregistrat o scădere a vânzărilor, din cauza manifestaţiilor anti-japoneze care au urmat după ce autorităţile de la Tokyo au naţionalizat o serie de insule revendicate şi de China. În total, cei opt mari constructori auto niponi au produs anul trecut 9,44 milioane autovehicule la uzinele lor din Japonia, în creştere cu 18,3% comparativ cu 2011 şi 15,44 milioane unităţi la uzinele lor din străinătate, în creştere cu 18,6%.