Aproape 1,5 milioane de români care poartă nume de flori îşi serbează onomastica în acest weekend, iar lor li se adaugă alţi aproape 1 milion de români care poartă numele Sf. Gheorghe, vânzările totale de flori având şanse să se apropie de 8 milioane de euro, susţin analiştii KeysFin. ”Cum, dintre cei 2,5 milioane de sărbătoriţi, aproape jumătate sunt femei, calculele arată că weekend-ul ar putea însemna pentru comercianţii de flori o afacere de peste 37 de milioane de lei (8,4 milioane de euro), luând în calcul că un buchet costă, în medie, 30 de lei. Calculele sunt, bineînţeles, relative, nu toate femeile primind, din păcate, un buchet de flori de ziua lor”, spun analiştii KeysFin. Afacerile cu flori au crescut puternic în ultimii cinci ani, de la 190 de milioane de lei în 2009 la 310 milioane de lei în 2014, arată datele KeysFin. În preajma Floriilor şi a zilei Sfântului Gheorghe, business-ul în acest domeniu ar urma să înregistreze un avans semnificativ, anul 2016 având toate şansele să fie cel mai bun an pentru industria de profil din ultimii 10 ani. Numărul firmelor care activează în domeniul comerțului cu flori a crescut de la 385 în 2009 la 573 în 2014. ”Estimările noastre indică faptul că, în 2015, au fost peste 600 de firme, iar în 2016 probabil ne îndreptăm spre 700 de firme cu obiect de activitate producţia şi comercializarea de flori”, afirmă analiştii KeysFin.
În plus, cifra de afaceri a firmelor din domeniu a avansat susţinut, de la 190 de milioane de lei în 2009 la 310 milioane de lei în 2014, în timp ce numărul celor care lucrează în această zonă a crescut constant în ultimii 5 ani, de la 1.440 de angajaţi în 2009 la 2.621 în 2014. În 2014 erau cultivate peste 415 hectare cu flori, dintre care cele mai multe în regiunile Centru şi Bucureşti-Ilfov. ”Asistăm la o maturizare a pieţei, dovadă existenţa tot mai multor firme care lucrează împreună, de la producători la comercianţi cu ridicata şi florării”, spun consultanţii de la KeysFin. Mai mult de 60% dintre firmele analizate erau pe profit zero în 2014. „Cum cele mai multe flori sunt aduse din import, la preţuri occidentale, asta înseamnă că marjele de profit pe care le adaugă comercianţii sunt extrem de mici, pentru a reuşi să facă vânzări. Pe de altă parte, nu este exclus ca multe firme să îşi mascheze profiturile prin diverse formule. Şi, apoi, să nu uităm că piaţa neagră este încă o prezenţă puternică în acest segment”, explică analiştii. Astfel, dacă, în 2009, jucătorii din piaţă raportau un profit cumulat de 10 milioane de lei, în 2012 s-a ajuns la 11,4 milioane de lei, iar în 2014 la 13,7 milioane de lei. Cele mai importante firme din domeniu erau, în 2014, Flowers Market Holland SRL, cu afaceri de 23,8 milioane de lei, Stânjenel SRL, cu un business de 11,4 mil. lei, şi Magic Flowers4you SRL, cu afaceri de 8,41 mil. lei. Potrivit unui studiu realizat de floridelux.ro, în această perioadă, cele mai căutate flori sunt cele specifice primăverii, precum lalelele, freziile, zambilele, liliacul sau narcisele. Cele mai apreciate flori de către români sunt însă trandafirii. Informaţiile menţionate se află în barometrul privind starea business-ului românesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare despre societăţile comerciale şi PFA-urile active din România.