Unul dintre cele importante dosare ale prezentului, cel privind Flota României, ar putea fi redeschis după 22 decembrie, o zi cu o încărcătură greu de uitat pentru românii care au trecut prin Revoluţia din ’89. Numele actualului preşedinte, Traian Băsescu, demis de 7,4 milioane de români, este legat inextricabil de acest celebru dosar, el fiind, potrivit documentelor rămase, puţine, ce-i drept, iniţiatorul şi coordonatorul lungului şir de contracte păguboase care au dus la dispariţia a 300 de nave, întreaga Flotă a României, în doar câţiva ani. Sumele vehiculate: de ordinul sutelor de milioane. Antena 3 a intrat în posesia raportului parlamentar care arată modul în care flota comercială a fost distrusă cu bună ştiinţă şi, începând de ieri, a început să prezinte cele mai importante tunuri financiare.
În urmă cu două decenii, o comisie parlamentară a anchetat dispariţia flotei comerciale, iar documentul de 100 de pagini, care sintetizează cel mai mare jaf postdecembrist, a intrat în posesia reporterilor Antena 3. În afacere sunt implicate persoane aflate la cel mai înalt nivel, din care trei miniştri ai Transporturilor, Traian Băsescu, Aurel Novac şi Paul Teodoru. Acesta din urmă a năşit afacerea Forum Maritime, în primăvara anului 1993. La Atena, Teodoru a bătut palma cu armatorul grec Stelious Katounis. Mai exact, pentru 157 de vase mineraliere şi petroliere, statul român primea 49% din acţiuni. Katounis venea, în teorie, cu banii gheaţă, 335 de milioane, şi lua pachetul de control, adică 51%. La un calcul simplu, rezultă că statul român evalua un vas la aproape 2 milioane de dolari, mult sub valoarea reală. Şi asta nu este totul. Afaceristul grec a depus în conturi doar 25 de milioane de dolari, iar restul a promis că-i va vărsa în câţiva ani. Imediat după parafarea contractelor, Agenţia Română pentru Dezvoltare a tocmit o casă de avocatură din străinătate, iar avocaţii au găsit zeci de puncte slabe. Aşa că au cerut şi avizul Guvernului, pe care Paul Teodoru nu l-a avut. Întrebat în comisia parlamentară, s-a spălat pe mâini. "Din punct de vedere legal, hotărârea ministrului nu este necesară. (...) Flota noastră nu este strategică, indiferent de ce aţi vrea să apreciaţi, asta este realitatea".
Şi procurorul-şef al României, Tiberiu Niţu, a admis că este posibil ca dosarul Flota să fie redeschis. Vom reveni cu amănunte.