LUCRĂRI ÎNTRERUPTE Deşi contractele pentru proiectul „Construcţia Variantei de Ocolire - Constanţa” au fost semnate în urmă cu cinci ani, nici până acum centura nu a fost finalizată. Iniţial, s-a spus că termenul de finalizare a lucrării va fi în noiembrie 2011, după care în noiembrie 2012, şi apoi termenul a rămas... în aer. Nimeni nu ştie cu exactitate când se va realiza acest proiect până la sfârşit. E adevărat că în iulie 2013 a fost deschis traficul pe ultimul tronson de la nodul rutier Agigea către Port pe ambele sensuri, ceea ce înseamnă că, din punct de vedere fizic, centura este funcţională sută la sută, însă mai sunt lucrări neexecutate. Este vorba de cele două noduri rutiere Ovidiu şi Poiana, care sunt finalizate parţial, de cele două parcări de la km 4, care nu sunt realizate, precum şi de centrul de întreţinere şi coordonare de la Poiana. De asemenea, iluminatul sau telefoanele de urgenţă sunt alte „detalii” nefinalizate. Directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), ing. Narcis Neaga, a declarat, pentru „Telegraf”, că „lucrările de execuţie la varianta de ocolire a municipiului Constanţa au fost întrerupte din cauza întârzierilor înregistrate la plata facturilor emise de către antreprenor, pe fondul bugetului insuficient alocat în 2013 pentru acest contract”. „În prezent, beneficiarul poartă discuţii cu antreprenorul în vederea reluării şi finalizării lucrărilor în cel mai scurt timp. Termenul de finalizare estimat este de patru luni de la reînceperea lucrărilor”, a spus directorul CNADNR. Durata construcţiei ar fi trebuit să fie de 36 de luni.
22 KM DE AUTOSTRADĂ Varianta de ocolire a municipiului Constanţa constă în construcţia a 21,8 kilometri de drum cu profil de autostradă, având ca punct de pornire noul nod rutier de legătură cu DN 2A aflat în vecinătatea oraşului Ovidiu, şi are ca punct final Poarta 9 a Portului Constanţa. Scopul acestui drum este de a asigura devierea traficului de tranzit din interiorul oraşului Constanţa şi distribuţia fluxurilor de circulaţie pe direcţia Tulcea şi, respectiv, Bulgaria, fluidizarea traficului la ieşirea de pe tronsonul de autostradă Bucureşti - Constanţa, spre Poarta 9 a Portului Constanţa şi, totodată, spre Tulcea şi spre staţiunile de pe litoralului românesc şi bulgăresc. Sursele de finanţare ale proiectului sunt Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Guvernul României şi Fondul de Coeziune. Valoarea contractului de proiectare şi execuţie este de 531.232.966 lei, evident fără aplicarea coeficienţilor de actualizare a costurilor şi fără TVA. Şoseaua de centură este realizată de un joint-venture (asociere de întreprinderi din diferite state în vederea realizării unui anumit program comun - n.r.) între FCC Construccion SA şi Astaldi SpA JV, consorţiul fiind penalizat în 2011 cu 12,38 milioane euro pentru întârzieri.
ÎNTREŢINEREA DRUMURILOR Deşi CNADNR a organizat, recent, o licitaţie pentru întreţinerea autostrăzii Constanţa - Bucureşti şi a variantei de ocolire a municipiului Constanţa pentru perioada iernii, surse din Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri din Constanţa spun că nu s-a prezentat niciun ofertant. În aceste condiţii, urmează a se repeta procedura. În cazul în care până la 15 noiembrie nu se va oferi nicio firmă care să se ocupe de întreţinerea acestor drumuri, CNADNR va fi nevoită să aloce bani şi pentru acestea.