Vehiculele electrice pe piața mașinilor uzate: o afacere sau un risc?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Vehiculele electrice pe piața mașinilor uzate: o afacere sau un risc?

18 Septembrie 2024 / 12:12 132 accesări

Piața vehiculelor electrice a cunoscut (în ultimii ani) o creștere impresionantă la nivel global, iar România s-a aliniat acestor tendințe. Tot mai mulți șoferi se gândesc să achiziționeze vehicule electrice, asta pentru că pot beneficia de avantajele de consum și de costuri de întreținere mici. Numărul mare de mașini electrice second-hand existent în piață, oferă șoferilor ocazia de a face adevărate investiții. Și totuși se ridică întrebarea: sunt vehiculele electrice second hand o afacere sau un risc?

Piața auto second-hand de vehicule electrice în România

Piața vehiculelor electrice second-hand a luat amploare și în România, lucru care se observă în numărul tot mai mare de anunțuri existente pe site-urile de profil sau la dealerii auto SH. Potrivit g4media în aprilie 2024 segmentul de mașini electrice înmatriculate a cunoscut un salt extraordinar. În această lună s-au inmatriculat cu 46,8% mai multe vehicule față de aceeași perioadă a anului trecut. Cifrele APIA arată că cota de piață a “electrificatelor” se ridică la 23,5% din totalul de vehicule înmatriculate. Practic, se observă un salt spectaculos față de anii anteriori, când volumul de vehicule electrice abia atingea 5%.

Ce este istoricul mașinii și cât de important este pentru vehiculele electrice second-hand

Șoferii români au început să dea dovada de precauție când vine vorba de achiziția vehiculelor SH, fapt observat în comportament. Mulți aleg să analizeze istoricul mașinii, un raport obținut cu numărul de identificare al vehiculului (VIN). Istoricul vehiculului, obținut în baza numărului VIN, oferă detalii complete despre starea vehiculului, modul în care a fost întreținut, kilometrii parcurși sau număr de proprietari anteriori. Toate aceste date pot ajuta la evitarea surprizelor neplăcute.

Vehicule electrice second-hand - avantaje de luat în calcul

Achiziționarea unui vehicul electric second-hand, înseamnă - pentru mulți români - o investiție majoră, prețul autoturismelor fiind încă ridicat, de aceea șoferii continuă să fie prudenți. Totuși, chiar și cu costuri mai ridicate față de ale vehiculelor tradiționale, electricele rulate vin cu numeroase avantaje. Primul și cel mai important este prețul. O mașină electrică nouă chiar și cu tichetul ecobonus RABLA PLUS are un preț mediu de 35.000 euro, printre modelele accesibile găsim Dacia Spring, Citroen e-C3 sau MG4 Electric, dar varianta second-hand oferă șansa de a achiziționa un vehicul electric la un preț mult mai mic. Pe piața de vehicule rulate, Dacia Spring este disponibilă cu un preț ce pornește de la 10.000 euro, iar un model MG4 Electric din 2023 pornește de la 26.000 euro.

Un alt avantaj este legat de costul redus al întreținerii. Vehiculele electrice au mai puține piese în mișcare decât variantele cu combustie internă, adică, în cazul lor sunt mai puține componente care se pot defecta. La mașinile electrice nu se pun probleme cu schimbarea uleiului sau înlocuirea filtrelor de combustibil. Sistemul de frânare trebuie verificat mai rar, la motoarele electrice frânele se uzează mai încet datorită modului de funcționare ce implică recuperarea energiei la frânare. Mașinile electrice nu își pierd valoarea la fel de rapid ca vehiculele tradiționale, practic,cele SH pot fi revandute cu sume apropiate de cele achiziționate.

Dezavantajele mașinilor electrice second-hand

Ca și în cazul vehiculelor tradiționale, nici achiziționarea unei mașini electrice second-hand nu este lipsită de riscuri. Unul dintre dezavantaje este legat de starea bateriei. Aceasta este cea mai costisitoare componenta a unui vehicul electric. S-a observat că în timp, bateria pierde capacitatea de stocare a energiei, moment când trebuie schimbată. Dacă bateria este aproape de finalul ciclului de viață și necesită înlocuire, investiția suplimentară poate fi costisitoare.

Un alt dezavantaj este legat de infrastructura de încărcare încă subdezvoltată în țara noastră. România face anumite progrese în acest sens, însă rețeaua de stații de încărcare este încă insuficientă. Lipsa rețelei de încărcare este o adevărată problemă pentru șoferii care călătoresc frecvent pe distanțe lungi. O provocare pentru mulți este planificarea atentă a fiecărei călătorii, ce presupune identificarea din timp a stațiilor de încărcare.

Întreținerea electricelor este mai simplă decât a vehiculelor cu combustie internă, însă unele componente - mai exact bateriile și sistemele electronice - sunt mai greu de găsit și au prețuri destul de ridicate. În cazul unor defecțiuni majore la aceste, timpul de așteptare în service poate fi destul de lung.

Mașina second hand electrică - afacere sau risc?

Mașina electrică second-hand este o investiție, dacă iei în considerare avantajele. Prețul atractiv, costurile de întreținere mici, scutirea de taxe și economiile pe termen lung sunt plusuri majore. Cu toate astea și riscurile asociate (cele legate de înlocuirea bateriei la finalul ciclului de viață și infrastructură de încărcare precară) ar trebui să fie puse în balanță, înainte de luarea deciziei.

Ia-ți timp și verifică toate detaliile, inclusiv istoricul bazat pe numărul de identificare al vehiculului, înainte de a achiziționa o mașină electrică second-hand. Decizia poate fi inspirată.



Ştiri recomandate

12