DE OPT ORI MAI MULT Reţeaua de socializare Facebook are performanţe impresionante cu care să se mândrească în bilanţul primilor zece ani de existenţă. Veniturile sale au urcat cu 63% în trimestrul al patrulea din 2013, cel mai mult în ultimii doi ani, la 2,59 de miliarde de dolari, iar peste jumătate au fost obţinute din publicitatea prin dispozitive mobile. Imediat ce s-a anunţat această informaţie, titlurile companiei tranzacţionate la bursa din Frankfurt au crescut cu 13%. Rezultatele sunt peste aşteptări, pentru că analiştii anticipau venituri de „doar” 2,35 miliarde de dolari. Profitul net a avansat de peste opt ori, la 523 milioane de dolari, de la 64 milioane de dolari în aceeaşi perioadă a anului 2012. Directorul general Mark Zuckerberg, care a înfiinţat Facebook în urmă cu zece ani, a creat anul trecut noi soluţii prin care furnizorii de publicitate să ajungă la utilizatori. Veniturile generate de publicitatea prin intermediul dispozitivelor mobile au atins în trimestrul patru din 2013 1,25 miliarde de dolari, reprezentând 53% din total, faţă de 49% în aceeaşi perioadă a anului precedent.
Pentru mulţi utilizatori, Facebook nu mai este un serviciu nou, compania urmând să sărbătorească, săptămâna viitoare, zece ani de existenţă. În decembrie, Facebook avea 1,23 milioane de utilizatori lunari activi, cu 16% mai mulţi faţă de anul precedent. Dintre aceştia, 945 milioane accesează reţeaua socială prin intermediul dispozitivelor mobile.
LENOVO SE BLINDEAZĂ Sectorul IT înregistrează cele mai mari schimbări, indiferent de starea economiei mondiale. Google a încheiat un acord de vânzare a diviziei de telefoane mobile Motorola Mobility către grupul chinez Lenovo, pentru 2,91 miliarde de dolari, dar păstrează cea mai mare parte a portofoliului de patente al acesteia. Tranzacţia cimentează poziţia Google, care la începutul acestei săptămâni a semnat un acord cu Samsung Electronics pentru licenţierea de patente. Acordul cu Lenovo pune capăt costisitoarei incursiuni a Google în domeniului dispozitivelor smartphone, după ce a preluat Motorola Mobility, pentru 12,5 miliarde de dolari, în mai 2012. Google nu a reuşit să concureze eficient pe piaţa smartphone, unde cota sa a scăzut de la 2,3% în 2012 la circa 1% în 2013, potrivit companiei de analiză a pieţei IDC.
Google păstrează cea mai mare parte a portofoliului de patente al Motorola, principalul motiv care a stat la baza achiziţiei respectivei companii. Acest fapt permite Google să protejeze producătorii de telefoane care folosesc sistemul de operare Android, în procesele legate de drepturile de proprietate intelectuală. Android este instalat pe majoritatea smartphone-urilor la nivel global. Acordul semnalează ambiţiile tot mai mari ale Lenovo, care vrea să devină un jucător important pe piaţa mondială a tehnologiei. Lenovo, care a convenit, săptămâna trecută, achiziţia diviziei producătoare de servere a IBM, a câştigat, prin preluarea Motorola, un brand ce va propulsa compania chineză pe locul 3 pe piaţa mondială a smartphone-urilor, de pe locul al cincilea, dar cu mult în urma Samsung Electronics şi Apple. Grupul chinez a devenit în 2013 cel mai mare producător mondial de PC-uri, după ce în 2005 a preluat divizia de computere personale a IBM.
Acordul cu Google şi acordul cu IBM vor atrage, însă, atenţia autorităţilor americane de reglementare, îngrijorate de problemele de securitate provocate de achiziţiile efectuate de companiile chineze. O investigaţie oficială ar putea întârzia finalizarea tranzacţiilor timp de mai multe luni sau ar face dificilă încheierea acestora.