România furnizează aproximativ 2% din totalul personalului navigant din lume, aflându-se în primele 10 țări în ceea ce privește forța de muncă în acest domeniu, arată statisticile internaționale. Mulți navigatori ar putea rămâne însă pe uscat, dacă nu se grăbesc să urmeze cursurile organizate la Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturi Navale - Ceronav. Și asta deoarece au rămas mai puțin de 6 luni până la expirarea brevetelor şi certificatelor de capacitate ale marinarilor, care pot fi reconfirmate doar urmând cursurile obligatorii. Regulile au fost impuse de modificările aduse prin amendamentul de la Manila, iar cei care vor ca la 1 ianuarie 2017 să se poată îmbarca trebuie să se înscrie la cursuri când vin din voiaj. ”Aceste modificări duc la noi competențe pentru navigatori, atât cei brevetați, cât și cei nebrevetați”, potrivit liderului Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu. Navigatorilor nebrevetaţi li se vor putea emite însă certificatele reînnoite doar printr-o activitate pe mare de 12 luni, fără a mai fi nevoie de frecventarea cursurilor de specialitate. Vorbim aici de timonierii punte și motoriștii de la mașină, cărora, dacă demonstrează că au experiență la bordul navei ca nebrevetați 12 luni în perioada 2008 - 2012, li se vor reînnoi certificatele din oficiu, potrivit Convenției de la Manila. ”Am stabilit împreună cu Autoritatea Navală Română (ANR), cu Ceronav și cu agenții de crewing că este bine să aplicăm minimul în ce spune Convenția. Ordinul ministrului a fost modificat, a fost trimis pentru a fi semnat la București, urmează să îl avem semnat și să intre în vigoare”, potrivit lui Mihălcioiu.