VIER PFOTEN aduce la cunoștința opiniei publice dovezi șocante legate de comerțul ilegal cu animale de companie pe site-urile de anunțuri online – cu oferte de pui importați ilegal, rase interzise sau pe cale de dispariție și exemplare din specii sălbatice. Persoanele care acceptă și încurajează acest tip de comerț pot sfârși prin a intra în posesia unui animal bolnav, periculos și chiar obținut ilegal. Fundația VIER PFOTEN a derulat o cercetare în acest sens pe 42 de site-uri cu anunțuri online din 10 țări (Australia, Austria, Belgia, Bulgaria, Germania, Olanda, Romania, Africa de Sud, Elveția și Marea Britanie).
Un câine oferit la schimb pentru un telefon mobil, un pit bull căruia i se făcea reclamă pentru lupte de câini, pui de câine importați ilegal din Lituania, o maimuță gestantă care nu mai era dorită de stăpâni, un mistreț „dat la anunțuri” pentru antrenarea câinilor de luptă, un lemur dintr-o specie pe cale de dispariție oferit la vânzare și un papagal schimbat pentru un laptop – iată doar câteva exemple de anunțuri descoperite în cercetare, toate fiind rezultatul lipsei unei legislații care să reglementeze comerțul online cu animale de companie.
„Prin această campanie internațională, VIER PFOTEN dorește să pună capăt acestei piețe negre a animalelor de companie”, declară Veronica Tulpan, Director de Programe VIER PFOTEN. “Ca un instrument al campaniei, am creat o platformă pe care sunt clasificate cele mai populare site-uri cu anunțuri, pentru a arăta publicului care dintre ele pun viața animalelor în pericol: www.petdeception.org.” Pe baza unor standarde stabilite de VIER PFOTEN, site-urile sunt clasificate în funcție de măsurile de protecție a animalelor pe care fiecare site în parte a decis să le implementeze. În plus, susținătorii se pot implica semnând o petiție online prin care se cere brandurilor globale în anunțuri publicitare online – cum ar fi OLX – să adopte măsuri menite să protejeze drepturile animalelor.
Mii de anunțuri publicitare prin care sunt vândute animale de companie sunt listate zilnic pe diverse site-uri, animalele fiind cumpărate ca niște mărfuri, printr-un simplu click. Unele portaluri numără chiar și 200.000 de asemenea anunțuri simultan, cu peste 4 milioane de vizualizări. Site-urile respective beneficiază de pe urma traficului și a publicității generate ca urmare a acestui trafic.
Site-urile acestea, chiar dacă sunt deținute de branduri foarte cunoscute, beneficiază de reguli neclare privind politica anunțurilor, prin urmare oferă foarte puțină protecție atât animalelor de companie promovate, cât și celor care caută online un asemenea companion.
„Am conceput un set de măsuri recomandate și facem un apel la brandurile globale să fie primele care le adoptă și care devin avanpostul protecției animalelor”, a mai spus Veronica Tulpan.
Prin aceste măsuri, VIER PFOTEN solicită companiilor care dețin aceste portaluri de anunțuri online:
• Să verifice identitatea vânzătorilor de animale de companie, pentru a nu mai exista vânzări ”anonime” și a opri activitățile ilegale
• Să realizeze verificări prealabile ale tuturor anunțurilor și să le elimine pe cele ilegale, înșelătoare sau nepotrivite înainte de a fi publicate
• Să oblige ofertanții să includă în anunțuri informații obligatorii legate de documentele de sănătate și sfaturi privind grija acordată animalelor, pentru a ajuta cumpărătorii să ia o decizie în cunoștință de cauză când achiziționează un animal de companie
• Să publice o listă cu speciile interzise la vânzare, printre care primatele, animalele sălbatice sau aflate în pericol de dispariție, animale sub vârsta de înțărcare sau gestante, pentru a contribui la efortul global de protecție a animalelor.