Viaţă lungă pentru „Nunta lui Figaro”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Premieră la Teatrul de Stat Constanţa

Viaţă lungă pentru „Nunta lui Figaro”

Cultură 17 Martie 2014 / 00:00 1784 accesări

Publicul de la malul mării a petrecut două ore şi jumătate, sâmbătă seară, la Teatrul de Stat Constanţa (TSC), urmărind premiera spectacolului „Nunta lui Figaro”. Scrisă de un clasic al dramaturgiei universale, Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais, şi pusă în scenă de un regizor căruia nu-i lipsesc pregătirea şi experienţa de actor, Cristian Ioan, din Târgu Mureş, cu o echipă de actori bine sudată, „Nunta lui Figaro” a fost un succes. Costumele lucrate cu multă migală de scenografa Gabriela Nicolaescu - fostă soţie a lui Sergiu Nicolaescu - în stilul epocii (acţiunea piesei se desfăşoară în secolul al XVIII-lea) şi muzica pe care Mozart a compus-o pentru opera cu acelaşi nume au conturat atmosfera de... clasic. De altfel, abordarea piesei lui Beaumarchais a fost una clasică, fără ancorare în prezent. Chiar şi aşa, prospeţimea scriiturii şi jocul actorilor, care au funcţionat ca o echipă, au imprimat un ritm dinamic, susţinut, întregului spectacol.

ORICE CONTE ÎŞI ARE... BĂRBIERUL SĂU Aflat pentru a doua oară pe scena TSC într-un rol principal - după rolul Paul Bratter, din „Desculţ în parc” -, tânărul actor Tani Ştefu a convins în rolul isteţului bărbier din Sevilla, Figaro, reuşind să menţină atenţia publicului asupra lui până la finalul piesei. Actriţa Luiza Martinescu-Toma, logodnica sa din piesă, a fost convingătoare în rolul abilei cameriste a contelui, Suzanne. Nici Luiza Sarivan, în rolul contesei Rossine, nu a fost mai prejos, momentul în care îl ascunde pe pajul Cherubin, pentru a nu fi văzut de conte, fiind deosebit de savuros. De asemenea, Bogdan Caragea a reuşit să-i confere personajului său, contele Alamviva, personalitatea înrăitului seducător, care, deşi veşnic amorezat, nu-şi pierde niciodată viclenia, fiind un abil adversar pentru mintosul său bărbier, Figaro.

Actriţa Lana Moscaliuc a creat un Cherubin foarte charismatic, un paj nu atât de angelic pe cât îi este chipul, veşnic îndrăgostit când de contesă, când de camerista ei, Suzanne, când de Fanchette. Faimoasa arie din opera „Nunta lui Figaro”, „Fluturaş, nu mai ai aripioare”, fredonată de Figaro în momentul în care Cherubin anunţă că va pleca în armată, a făcut deliciul publicului. Cristina Oprean a demonstrat că este o actriţă complexă, interpretând-o cu aplomb pe Marcelline, în încercarea de a urma „chemarea sângelui”, prin căsătoria cu Figaro, pe care îl descoperă ca fiind fiul său, furat de mult timp, şi al aliatului său, medicul Don Bartholo, redat de Cosmin Mihale.

DECOR-LABIRINT Decorul ingenios realizat de Cristian Ioan - „gardul viu” sub formă de labirint, care a salvat de multe ori personajele din bucluc, peretele frontal al unei locuinţe de inspiraţie antică, pe unde aristocraţii îşi fac intrarea sau ies din scenă, planul superior al scenei transformat într-un interior de încăpere - a avut un rol important la succesul spectacolului. Savuros a fost şi rolul interpretat de Dan Cojocaru - judecătorul Don Gusman, a cărui bâlbăială a făcut deliciul publicului, la fel ca şi burta imensă care-i ieşea de sub roba de judecător.

Florentin Roman, în rolul lui Antonio, florarul veşnic turmentat, a dat un plus de ilaritate - bine primită de public - scenelor în care a apărut, la fel ca şi cea care a interpretat rolul fiicei sale, Fanchette, actriţa Laura Crăciun. Nu trebuie uitate nici evoluţia actorului Ionuţ Alexandru - profesorul de muzică Bazile - şi nici cea a lui Alexandru Iacov, convingător în rolul grefierului - Double Main. În distribuţie s-a aflat şi Daniela Ivanciu (o hangiţă).

Un spectacol care promite

Comprimând acţiunea celor cinci acte ale piesei lui Beaumarchais, regizorul Cristian Ioan nu a omis esenţialul din textul original, acţiunea concentrându-se pe farsa pe care Figaro i-o face contelui, care râvneşte la logodnica sa, Suzanne, făcându-l pe Almaviva „să poftească mai puţin la avutul altuia, de teamă că şi-l va pierde pe al său (n.r. - pe contesa care se simte abandonată şi înşelată)”.

Noua producţie a TSC, „Nunta lui Figaro”, reprezintă „un spectacol cu care se poate merge cu fruntea sus în orice competiţie”, aşa cum a conchis regizorul Cristian Ioan.



12