Impozitul specific va crește veniturile la buget aduse de industria turistică de aproape șapte ori, a declarat, pentru Mediafax, Nicolae Istrate, vicepreședintele FPTR. Acesta a explicat cum se aplică acest impozit și de ce doar 20% dintre societățile cu activitate specifică de turism îl vor plăti. “În 2017 veniturile la buget aduse de industria turistică vor crește de aproape șapte ori prin aplicarea impozitului specific. Însă, în cazul a circa 80% dintre societățile cu activitate specifică din turism, nu se aplică impozitul specific, ci impozitul pe venit, fiindcă nu au cifră de afaceri de peste 500.000 de euro”, a declarat, pentru aceeaşi sursă, Nicolae Istrate, vicepreședintele Federației Patronatelor din Turism (FPTR).
Nicolae Istrate arată că, în cazul hotelurilor care dețin și alte spații, cum ar fi magazine, frizerii etc., pentru aceste activități se va plăti impozitul pe profit de 16%, iar pentru activitățile care se regăsesc în codurile CAEN din Legea 170 (legea impozitului specific) se va plăti impozit pe profit dacă au o cifră de afaceri de peste 500.000 de euro, iar dacă au o cifră de afaceri mai mică, vor plăti impozit specific. Impozitul se va aplica tuturor societăților comerciale care au activitate ce se încadrează în cele opt coduri CAEN prevăzute în Legea 170, nu doar societăților din turism.
Acesta a explicat de ce FPTR a solicitat introducerea impozitului specific: “Am urmărit promovarea eticii în afaceri, eliminarea concurenței neloiale, conformarea voluntară, astfel încât toată lumea să plătească impozit, iar industria turistică să scape de eticheta comerțului la negru”.
Deși despre necesitatea introducerii impozitului forfetar în turism se discută de mult timp, abia în urmă cu aproximativ doi ani ideea a fost reluată printr-o inițiativă legislativă, a fostului parlamentar, în prezent ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre. Ca noutate, noua variantă se referă doar la opt activități specifice din turism, ale căror coduri CAEN se regăsesc în primul articol al Legii 170: hoteluri și alte facilități de cazare similare, facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată, parcuri pentru rulote, campinguri și tabere, alte servicii de cazare, restaurante, activități de alimentație (catering) pentru evenimente, alte servicii de alimentație, baruri și alte activități de servire a băuturilor.
Vicepreședintele FPTR susține că acest impozit va fi plătit de toate societățile comerciale care la data de 1 ianuarie 2017 sunt plătitoare de impozit pe profit de 16%, conform titlului II al Codului Fiscal, indiferent dacă înregistrează sau nu profit.
În titlul II sunt incluse societățile comerciale care se încadrează pentru plata impozitului pe profit, iar în titlul III cele care se încadrează impozitului pe venit. Istrate arată că în 2017 a crescut plafonul pentru societățile comerciale plătitoare de impozit pe venit, de la 100.000 de euro la 500.000 de euro, acestea trebuind să achite 1% din venitul obținut. Astfel, în cazul a circa 80% dintre societățile cu activitate specifică din turism nu se aplică impozitul specific, ci impozitul pe venit, fiindcă nu au cifră de afaceri de peste 500.000 de euro. “Fiindcă avem o cifră de afaceri mai mică de 500.000 de euro, ne-am înregistrat la Administrația Fiscală ca să plătim impozit pe venit și nu cel specific”, a precizat, pentru Mediafax, Gigi Marzavan, administrator unic al societății Decebal din Neptun, care deține hotelul cu același nume.
În funcție de categoria structurii de primire turistică, în legislație există criterii obligatorii pentru asigurarea serviciilor turistice. De exemplu, un hotel de patru stele este obligat să ofere servicii de mic dejun. Noutatea acestei legi este că se face diferența între unitățile de alimentație publică impuse și cele independente, care nu sunt legate de activitatea vreunui hotel. În cazul unităților de alimentație publică impuse nu se plătește impozit decât pe locurile de cazare. Însă unul dintre criterii este ca numărul locurilor la unitatea de alimentație publică impusă să fie egal cu cel al locurilor de cazare.
În cazul hotelurilor sezoniere (peste 85% dintre hotelurile de pe litoral au activitate sezonieră, de cinci luni), acestea vor plătit un impozit specific în funcție de perioada de funcționare, care rezultă din autorizația de funcționare eliberată de primărie, dar nu mai puțin de 153 de zile pe an.
Pentru aplicarea impozitului specific, Ministerul Turismului a modificat normele de clasificare astfel încât în anexele la certificatul de clasificare atât al hotelului, cât și al unității de alimentație publică apar specificate suprafețele comerciale, numărul de locuri și dacă unitățile de alimentație publică sunt impuse sau independente.
“În normele de aplicare ar trebui să se precizeze criteriile de aplicare a impozitului specific pentru hotelurile care au în structura de cazare și spații la o clasificare inferioară (de exemplu, un număr de camere clasificate la trei stele și un altul la patru stele), impozitul urmând să fie calculat în funcție de numărul locurilor pentru fiecare clasificare în parte”, este de părere Istrate.
Normele de aplicare ale Legii 170 au fost publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor, fiind puse în dezbatere publică.