Cu ocazia Zilei Navigatorului, sărbătorită pe 25 iunie, Sindicatul Liber al Navigatorilor (SLN) va da publicităţii un raport menit să atragă atenţia Guvernului şi opiniei publice în ce priveşte condiţiile şocante de navigaţie din Marea Neagră. SLN va transmite acest raport ca parte a iniţiativei comune cu Federaţia Internaţională a Transportatorilor (ITF) şi sindicatele reprezentative din ţările de la Marea Neagră - Bulgaria, Georgia, Rusia, Turcia şi Ucraina. Raportul „Marea Neagră, marea ruşinii” va ajuta sindicatele să ridice această problemă tuturor guvernelor. Începând de azi, organizaţiile legitime şi reprezentative ale navigatorilor au de gând să „sune” alarma şi să arate starea cumplită a afacerilor în zona bazată pe navigaţia învechită, dezastre marine, salarii neplătite, atacuri şi corupţie larg răspândite. „Mult timp, această problemă a fost ignorată. Azi, vom da la o parte vălul de pe acest subiect tabu, vom arunca în lumina reflectoarelor această problemă. Facem apel către autorităţi, concetăţeni cât şi către soţiile şi familiile marinarilor pentru a acţiona împreună cu noi. SLN consideră că este esenţial ca această situaţie îngrozitoare să înceteze”, a declarat liderul SLN şi reprezentantul ITF România, Adrian Mihălcioiu.
ACCIDENTE MORTALE PE NAVE VECHI DE PESTE 40 DE ANI Potrivit ITF, transportul maritim în Marea Neagră, care totalizează în jur de 2.400 de nave, este dominat de vapoare cu o vârstă de peste 25 de ani. Opt sute dintre ele au o vârstă de peste 40 ani. Utilizarea navelor vechi, mici, care se află dincolo de viaţa lor economică duce la accidente serioase şi repetate abuzuri asupra navigatorilor.
Raportul „Marea Neagră, marea ruşinii” ilustrează acest lucru cu o serie de cazuri recente în care au fost implicaţi inspectorii ITF. Acestea includ mai multe cazuri ale echipajelor blocate, abandonate, ale navelor scufundate, cum ar fi cel al navei „Vera” sub pavilion Cambodgia, construită în 1977 şi scufundată în februarie 2012, când au murit opt persoane. Nava „Ogan Bey”, sub pavilion Panama, construită în 1971, s-a scufundat în decembrie 2009, cu pierderea a patru vieţi. Nava nu era asigurată, aşa că, în urma accidentului, familiile celor morţi nu au avut dreptul la compensaţie de sprijin. „Cum intrarea în vigoare a Convenţiei Maritime 2006 este tot mai aproape, situaţia din „Marea Neagră, mare a ruşinii” nu mai poate fi tolerată”, a conchis Adrian Mihălcioiu.