În România se fură orice. De aceea femeile îşi strâng poşetele la piept mai ceva ca pe copii, bărbaţii au învăţat să-şi poarte portofelele în locuri cât mai ascunse. Majoritatea cetăţenilor (fac excepţie persoanele naive care se încăpăţânează să creadă că lumea e roz şi tinerii teribilişti care îşi etalează telefoanele ultima fiţă, pentru ca apoi să se plângă că le-au fost furate) nu lasă niciun obiect de valoare la vedere. Dacă vecinul vine să ceară cu împrumut o ceaşcă de zahăr, este lăsat să aştepte pe hol, ca nu cumva să se apuce să spună şi altora ce-a văzut în casă şi proprietarul să se trezească că-l lasă vreun hoţ fără LCD-ul pentru care încă mai plăteşte rate. Lucrurile se complică şi mai mult atunci când vine vorba de bunurile statului, în condiţiile în care, în România, încă mai există mentalitatea potrivit căreia, dacă furi de la stat, nu faci rău nimănui, că statul are bani. Unul din sectoarele care a căzut pradă hoţilor este şi cel feroviar. Furtul de componente ale căii ferate este un „sport” practicat de hoţii de fier vechi de ani buni, însă, în ultima perioadă, fenomenul a luat amploare, punând vieţile călătorilor în pericol.
ŢINTĂ PREFERATĂ Una din cele mai afectate artere feroviare este ruta Bucureşti - Constanţa, la care construcţiile de modernizare s-au finalizat la începutul verii 2011. „De la începutul anului şi până în prezent s-au înregistrat aproape 700 de cazuri de furturi ale componentelor de cale ferată, pagubele ajungând la 12 milioane de lei. Numărul cazurilor este similar cu cel de anul trecut, însă a crescut gravitatea acestora. Dacă până la finalizarea lucrărilor, hoţii furau din componentele vechi, care trebuiau înlocuite oricum, acum se fură din echipamentele noi, ceea ce pune în pericol siguranţa circulaţiei. Mai exact, se fură elemente din instalaţia de dirijare a traficului, dezafectând-o, ceea ce înseamnă pericol de coliziune între două garnituri, fie că vorbim de trenuri de călători, sau de marfă”, a declarat şeful Serviciului Siguranţa Circulaţiei din cadrul Regionalei Constanţa, Radu Anton.
PENTRU A PREVENI O CATASTROFĂ, TRENURILE DE PE ACEASTĂ RUTĂ SUNT NEVOITE SĂ CIRCULE CU VITEZĂ MICĂ ŞI SĂ OPREASCĂ ÎN FIECARE GARĂ, PENTRU A SE VERIFICA DACĂ TRONSONUL DIN FAŢĂ ESTE SIGUR. EVIDENT, ACESTE MĂSURI DE PRECAUŢIE DAU NAŞTERE LA ÎNTÂRZIERI, CARE AJUNG, ÎN CEL MAI FERICIT CAZ, LA O ORĂ.
„În această vară nu am avut nici măcar un tren care să ajungă la destinaţie la ora reglementată în Mersul trenurilor. Din cauza furturilor, am ajuns în situaţia de-a nu mai avea cu ce să înlocuim echipamentele furate. Sunt 225 de kilometri de cale ferată, paza fiind imposibil de asigurat. Nu putem pune oameni din zece în zece metri pentru a ţine hoţii la distanţă”, a mai spus Radu Anton.
PAZĂ CU JANDARMI La rândul lui, preşedintele Sindicatului Liber Mişcare Comercial Dobrogea CFR Marfă Dobrogea, Gheorghe Spânu, a declarat că dacă Guvernul Boc nu ar fi disponibilizat angajaţii CFR, atunci fenomenul nu ar fi căpătat o asemenea amploare. „Ar fi existat personalul necesar pentru a asigura paza în anumite posturi, iar fenomenul ar fi fost ţinut sub control. Nu ar fi fost stopat, pentru că este greu să faci acest lucru, dar nu ar fi căpătat amploarea pe care o are acum”, a spus liderul sindical. Pentru combaterea hoţilor de fier vechi, reprezentanţii Ministerului Transporturilor au declarat că au în vedere încheierea unui acord cu Ministerul Administraţiei şi Internelor, privind asigurarea pazei pe ruta Bucureşti - Constanţa de către jandarmi.