Vinovaţi pentru catastrofa navală din dana 64 - “Minmetal” şi comandantul remorcherului scufundat

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
La cinci săptămîni de la producerea tragicului accident naval din zona de operare a societăţii “Minmetal”, în care au murit şase persoane, au apărut primele rezultate ale anchetelor desfăşurate de autorităţi. Reprezentanţii Autorităţii Navale Române au decis că pe probleme de siguranţa navigaţiei, comandantul remorcherului “Izvorul Mare 1”, Traian Gîlcă, are o mare parte din vină, motiv pentru care i-a fost suspendat brevetul de ofiţer de punte pentru 12 luni. Mai mult, autorităţile navale au dispus măsuri care pe viitor vor trebui respectate şi de ceilalţi agenţi şi operatori portuari.

Vinovaţi pentru catastrofa navală din dana 64 - “Minmetal” şi comandantul remorcherului scufundat

Eveniment 13 Iulie 2006 / 00:00 2775 accesări

Vinovaţi pentru catastrofa navală din dana 64 - "Minmetal" şi comandantul remorcherului scufundat

Comisia numită de Autoritatea Navală Română (ANR) a finalizat ancheta pe probleme de siguranţa navigaţiei în cazul catastrofei navale car a avut loc, în urmă cu mai mult de o lună, în dana 64 a Portului Constanţa. Concluzia celor cinci membri ai comisiei este că atît societatea "Minmetal", cît şi comandantul remorcherului - împingător "Izvorul Mare 1", Traian Gîlcă, au parte de vină în producerea accidentului. Potrivit directorului general al ANR, Paul Brînză, reprezentanţii "Minmetal" trebuia să menţină ridicat braţul podului rulant 2. "Regulamentul de exploatare portuară îi obligă pe operatori să nu obstrucţioneze manevrarea navelor către danele de operare. În caz contrar trebuie să anunţe Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (APMC) şi să obţină o autorizaţie de la Căpitănia Zonală Constanţa (CZC)", a declarat Paul Brînză. Acesta a adăugat că proprietarii podului au declarat că aveau podul lăsat pentru revizie. "Chiar şi pentru revizie trebuia să anunţe APMC şi CZC. În această situaţie, trebuia să menţioneze vizibil înălţimea la care era lăsat podul şi cît de mult înaintează deasupra acvatoriului braţul acestuia", a explicat directorul general al ANR. În ceea ce îl priveşte pe comandantul remorcherului-împingător "Izvoru Mare 1", directorul ANR a spus că "din punctul de vedere al siguranţei navigaţiei, acesta are o mare parte din vină. Deşi nu cunoştea înălţimea la care era lăsat braţul podului şi nici pe cea a macaralei plutitoare, totuşi a ales cea mai grea manevră şi cu cele mai mari riscuri". Din datele tehnice ale remorcherului şi macaralei plutitoare analizate, comisia a ajuns la concluzia că puterea împingătorului e suficient de mare pentru a efectua manevra respectivă.

Măsuri valabile şi pentru alţi operatori

Membrii comisiei de anchetă au dispus măsuri pentru fiecare parte implicată în acest accident naval care a distrus viaţa a şase familii. Astfel, comandantului remorcherului i s-a suspendat brevetul de ofiţer de punte pentru o perioadă de 12 luni. Armatorii sînt obligaţi să facă o instruire prealabilă la ambarcarea personalului pe nave/utilaje, astfel încît să cunoască caracteristicile navei şi modul cum trebuie acţionat în situaţii de urgenţă. De asemenea, salariaţii să cunoască specificul Portului, distribuţia şi specificul danelor şi să fie capabili să analizeze condiţiile reale în care urmează să efectueze manevrele şi să adopte varianta cea mai sigură. În cazul operatorului, acesta va fi verificat dacă cunoaşte Regulamentul de exploatare portuară şi a actelor normative care le reglementează activitatea. "Măsurile dispuse pentru armatori şi operatorul implicat în accidentul din 8 iunie sînt valabile pentru toţi operatorii portuari şi armatorii care activează în Portul Constanţa", a spus Paul Brînză.

Din punctul de vedere al protecţiei muncii, inspectorul şef adjunct al Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Constanţa, Marian Becheanu a spus că ancheta se va finaliza după data de 15 august. "Au fost numiţi experţii care să facă expertiza tehnică a utilajelor şi remorcherului. Abia apoi vom analiza şi stabili dacă a fost sau nu un accident de muncă", a explicat Marian Becheanu. După ce ITM-ul îşi va spune punctul de vedere, toate rapoartele vor fi analizate de Secţia Maritimă a Parchetului Tribunalului Constanţa, iar judecătorii vor decide cine va plăti toate acţiunile de ranfluare şi va despăgubi familiile celor şase victime.

Accidentul naval s-a produs pe 8 iunie, la orele 12.50, în dana 64 a Portului Constanţa. Remorcherul – împingător „Izvorul Mare 1” scotea de la operare macaraua plutitoare 682. În momentul în care a trecut pe lîngă podul rulant 2 pentru încărcare – descărcare, aparţinînd societăţii „Minmetal”, cîrligul macaralei a agăţat braţul podului şi l-a dărîmat în apă. În accident au fost implicate 18 persoane, dintre care şase au murit pe loc şi trei au suferit răni uşoare. Cinci dintre muncitorii decedaţi au fost găsiţi în ziua accidentului de echipele de scafandri şi de la descarcerare, iar ultimul a fost scos din sala maşini a podului rulant abia după cinci zile de căutări.



12