Chiar dacă este cel mai faimos produs de export al țării lor, peste două treimi dintre francezi recunosc că nu știu nimic despre vinuri. Cu ocazia unui sondaj realizat de ViaVoice pentru revista ”Terre de Vins” și publicat ieri, 71% dintre francezi au răspuns ”Nu” la întrebarea ”În materie de vinuri, aveți sentimentul că vă pricepeți?”, iar dintre cei care au răspuns ˮNu“, 43% au răspuns că ”nu știu absolut nimic”. Doar 3% dintre cei intervievați au declarat că știu ”foarte mult”, în timp ce 26% au răspuns ”suficient”. Studiul sugerează că gradul de cunoștințe despre vinuri al francezilor depinde în principal de clasa socială. Astfel, 43% dintre manageri și membri ai profesiilor liberale au declarat că se pricep la vinuri, comparativ cu doar 30% în cazul middle-managerilor, 20% dintre angajați și 16% dintre muncitori. Potrivit ViaVoice, rezultatele acestui sondaj sunt ”dovadă a unei viziuni elitiste în materie de vinuri, existentă încă în societatea franceză, dar și a unui sentiment în rândul gospodăriilor cu bugete reduse că nu au acces la vinurile de calitate”. Sondajul a fost realizat prin telefon, în perioada 28-30 mai 2014, pe un eșantion de 1.015 persoane de peste 18 ani.
Chiar dacă declară că nu se pricep la vinuri, francezii consumă, în medie, o sticlă de vin pe săptămână, de șase ori mai mult decât consumatorul mediu american. De asemenea, 78% dintre francezi s-au declarat în favoarea unei inițiative a senatorilor care în luna martie au inclus vinurile în patrimoniul cultural și gastronomic al țării. Vinul este prea important pentru Franța pentru ca aceasta să facă vreo concesie când vine vorba despre protejarea intereselor sale. Oficialii de la Paris nu și-au ascuns iritarea față de organizația responsabilă cu desemnarea domeniilor de internet, Icann, pe fondul lansării site-urilor .wine și .vin. Franța este nemulțumită că terminația .wine ar putea fi înțeleasă greșit, ca un detaliu despre originea geografică a vânzării. Franța dorește ca sistemul de numire a domeniilor să fie mai transparent și a cerut o dezbatere publică. Și în 2012 au existat nemulțumiri și s-a încercat lărgirea posibilităților pentru ca adresele să poată include extensii specializate, precum .amazon, .nike sau .bbc. Multe companii sunt însă îngrijorate că noul sistem de numire a domeniilor va îngreuna protejarea mărcilor înregistrate. De exemplu, Champagne ar trebui să fie un nume folosit numai pentru vinul produs în regiunea omonimă din Franța, în timp ce băuturile similare să fie identificate drept vin spumant. Cum, însă, până și în Franța sunt tot mai puțini cunoscători, numele devine, încet, dar sigur, un detaliu neimportant?!