Noile legi, care trebuie modificate în aşa fel încît să-i alinieze pe cei ce „beneficiază” de pe urma lor la normele europene, au adesea, scăpări, inexactităţi sau sînt deţinătoarele unor reale paradoxuri. Un exemplu concludent este noul proiect de Hotărîre de Guvern - care se află acum în dezbatere publică şi care urmează să fie pus în aplicare în luna iulie - care se referă la gestionarea anvelopelor. Elaborat de Ministerul Economiei şi Finanţelor, acesta prevede ca firmele sau persoanele fizice care vînd utilizatorilor finali anvelope noi, reşapate sau uzate, destinate refolosirii, să le recupereze de la cumpărători. Cu alte cuvinte, cantitatea de anvelope vîndute, trebuie să se întoarcă, în proporţie de 100%, la vînzător. Acesta este obligat, conform legii, să le depoziteze şi să le predea, ulterior, celor care introduc cauciucurile pe piaţă. În cazul în care distribuitorul se ocupă şi de vînzarea anvelopelor, el trebuie să se supună aceleiaşi legi. Încălcarea viitoarelor prevederi legislative de către firme sau persoane fizice se pedepseşte cu amenzi cuprinse între 5.000 de lei şi 10.000 de lei. Mai mult decît atît, cei care introduc pe piaţă anvelope noi, reşapate sau pneuri uzate, destinate reutilizării, trebuie să colecteze 80% din cantitatea de anvelope introduse pe piaţă în anul 2006 şi să asigure reutilizarea, reşaparea, valorificarea sau refolosirea produselor la consolidarea drumurilor, îndiguiri sau realizarea unor garduri de siguranţă pentru şosele sau autostrăzi.
„Nimeni nu dă bani că aşa zice legea”
În ceea ce priveşte ponderea stabilită la pierdere de către Ministerul Economiei, specialiştii din domeniu consideră că proporţia este foarte îndepărtată de adevăr. „Nimeni nu dă bani că aşa zice legea. Nimeni nu vine să-şi schimbe anvelopele cînd acestea se uzează în proporţie de 20%. La noi, cei mai mulţi clienţi le schimbă la minimum 30%. Ştiu că în multe state din UE schimbarea anvelopelor de vară cu acelea de iarnă, de exemplu, este obligatorie într-un anumit interval de timp. Dacă nu ai anvelope de iarnă şi faci vreun accident, asigurările nu-ţi mai dau niciun ban. La noi însă, acest lucru încă nu se întîmplă”, a declarat Gheorghe Haliţ, directorul SC A-Z SRL. Astfel, cei care introduc anvelopele pe piaţă pot să-şi îndeplinească obligaţiile fie direct, fie prin intermediul unor persoane fizice sau juridice autorizate de Direcţia de Reciclare a Materialelor din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor. Cei ce deţin cauciucuri uzate au şi ei obligaţia să le predea, neavînd voie să le arunce, să le îngroape sau să le incinereze. Ca şi vînzătorii, dacă vor încălca noile condiţii, proprietarii vor fi amendaţi cu sume cuprinse între 200 de lei şi 2.000 lei (în cazul persoanelor fizice) şi între 10.000 de lei şi 20.000 de lei, în cazul firmelor. „Dacă anvelopele nu sînt uzate, nu putem să i le luăm omului, pur şi simplu. Dacă omul are de gînd să le refolosească, probabil că vom fi nevoiţi să-i luăm o declaraţie. Ne transformăm în post de poliţie, luăm declaraţii la oameni şi facem poze la anvelope, ca să se vadă că sînt bune şi că omul le poate refolosi”, este de părere directorul Haliţ. Aceeaşi părere o au şi ceilalţi şoferi, clienţii celor ce introduc anvelopele pe piaţă: „Cine poate să mă oblige pe mine să-i dau vînzătorului anvelopele? Dacă sînt bune şi merg cu ele şi vara viitoare? Eu plătesc pentru ele şi tot pe timpul meu şi pe benzina mea trebuie să le duc înapoi? Sau dacă mă mut din oraş? Trebuie să vin vara să aduc anvelopele de iarnă şi tot aşa”, a spus Radu Adrian, de 37 ani, şofer. Lunar, aprox. 20 de tone de anvelope sînt duse la reciclat/ars şi, pentru fiecare tonă, cei care le duc - vînzători, distribuitori, persoane fizice - trebuie să plătească un preţ de aprox. 35 de euro. La un calcul simplu, o firmă care respectă legea trebuie să scoată din buzunar minimum 700 de euro/lună pentru a scăpa de anvelopele pe care, conform legii, tot ea le colectează. Prevederile elaborate în 2004 - HO 170/12.02.2004 -, singurele de pînă acum în acest domeniu în România şi care au fost elaborate fără a include normele europene, vor fi înlocuite prin această nouă Hotărîre de Guvern.