Violenţa în şcoli, o problemă a societăţii!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Proiecte pentru şcoli mai sigure Una dintre soluţii, psihologii şcolari

Violenţa în şcoli, o problemă a societăţii!

Eveniment 16 Iunie 2012 / 00:00 603 accesări

În ultimii ani, tot mai multe unităţi de învăţământ din România se confruntă cu un fenomen nedorit, care afectează siguranţa copiilor: violenţa în şcoli. Pentru a combate, dar mai ales pentru a preveni actele violente în şcoli, Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Constanţa a găzduit, vineri, masa rotundă cu tema „Implicarea psihologului şcolar în combaterea violenţei în şcoli”. „Societatea contemporană este una profund violentă. Dacă mergem la cauzele care declanşează acest fenomen în şcoli vedem că societatea, în ansamblul ei, este responsabilă”, a declarat decanul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei din cadrul Universităţii „Ovidius” Constanţa, conf. univ. dr. Virgil Frunză, prezent în mijlocul psihologilor şcolari constănţeni. El a precizat că, dacă un copil petrece patru ore pe zi în faţa televizorului, uitându-se la emisiuni care prezintă violenţă, până la 21 de ani, el va fi martor la 8.000 de crime. O soluţie în combaterea fenomenului şcolar este reprezentată de acţiunile derulate, la nivelul unităţii de învăţământ, de psihologii şcolari, acţiuni care au ca scop, printre altele, îmbunătăţirea relaţiilor dintre elevi, a comunicării şi a unei mai bune cunoaşteri a emoţiilor trăite de aceştia.

NUMĂR PREA MIC DE PROFESORI PSIHOLOGI Din păcate, la nivelul judeţului Constanţa, la o populaţie şcolară de aproape 90.000 de preşcolari şi elevi există doar 81 de profesori psihologi, dintre care cinci activează exclusiv în cadrul CJRAE. „Potrivit legislaţiei în vigoare, pentru ca o unitate de învăţământ să aibă un psiholog şcolar propriu, trebuie să fie cel puţin 800 de elevi sau 400 de preşcolari, în cazul grădiniţelor. Sunt, însă, unităţi unde acest număr nu este întrunit. Pentru ca elevii de aici să nu rămână fără consiliere, respectivele grădiniţe, şcoli sau licee au fost preluate de consilierii noştri, pe lângă unitatea de bază unde sunt titulari sau suplinitori”, a declarat directorul CJRAE, prof. psih. Irina Ermolaev. În aceste condiţii, munca depusă de profesorii psihologi este titanică. O soluţie la această problemă o constituie, potrivit directorului CJRAE, modificarea legislaţiei în aşa fel încât aceasta să permită psihologilor şcolari să preia două sau mai multe unităţi de învăţământ cu un număr mai mic de elevi, nu să fie obligaţi să găsească o singură unitate cu cel puţin 800 de elevi. Printre proiectele de succes derulate la nivelul judeţului în scopul combaterii şi prevenirii violenţei în şcoli se numără şi „Lecţie de viaţă”, care a urmărit iniţierea unui dialog între liceeni constănţeni şi tinerii din penitenciar, în acest fel elevii putând vedea care sunt consecinţele unui comportament social indezirabil. Potrivit celei mai recente statistici realizată de reprezentanţii Ministerului Educaţiei, pentru ultimele trei luni, respectiv martie - mai 2012, numărul cazurilor de violenţă, consum de alcool, discriminare şi însuşire de bunuri găsite petrecute în şcolile din România a fost de 4.131. Dintre acestea, 91 au fost înregistrate la nivelul judeţului nostru, potrivit datelor Inspectoratului Şcolar Judeţean Constanţa.



12