Când a decis ca 51% dintre produsele din supermarketuri să fie, obligat-forțat, românești, Ministerul Agriculturii n-a luat în calcul două lucruri importante. Unu - Bruxelles-ul nu-i la fel de comunist ca tehnocratul român. Și doi - retailerii au unul dintre cele mai mari grupuri de lobby la Comisia Europeană. Slovacia și-a luat sancțiune pentru că a obligat marile magazine să publice ponderea produselor locale în cifra de afaeri. România, care vrea să impună cote obligatorii la comercializare, ce riscă? Și amendă, și bătaie. Atenționarea de infringement a venit deja.
PREVIZIBIL Cum era de așteptat, reprezentanții hipermarketurilor s-au plâns la Comisia Europeană, din cauza legii comunistoide de forțare a unei cote de 51% produse românești la raft. Iar Bruxelles-ul e multe lucruri, birocrat, pedant, enervant, dar nu-i (foarte) comunist, așa că a atenționat Ministerul român al Agriculturii că vine infringementul. Conform ministrului de resort, Achim Irimescu, România ar avea două soluții pentru evitarea sancțiunii - reducerea cotei de 51% sau demonstrația că producătorii din UE nu ar fi discriminați. De cealaltă parte, retailerii au spus că și unii producători locali riscă să fie eliminați din piață, prin instituirea acestei cote obligatorii, statul garantându-le unor furnizori profit indiferent de performanță. Conform legii în cauză, hipermarketurile vor rămâne deschise și în weekend, dar vor trebui să comercializeze minimum 51% produse achiziționate dintr-un lanț scurt de aprovizionare (care să favorizeze producătorii români), printre care carne, legume, fructe, miere, ouă și produse lactate și de panificație. Excepție fac comercianții cu o cifră de afaceri de până la două milioane de euro.
O IDEE PERICULOASĂ Actul normativ este susținut, evident, de Irimescu. De altfel, el spunea recent că „încurajarea prezenței produselor românești în hipermarketuri este binevenită“ și că Parlamentul a prevăzut o portiță, respectiv derogare de la procent (51%), în sezonul în care nu sunt disponibile produse românești. Sună un pic comunist, nu-i așa? Așa și este. A remarcat asta și analistul Florin Cîțu - „Au fost promovate puternic două idei periculoase: comerțul liber este dăunător, iar intervenția cât mai puternică a statului, prin suprareglementare, cheltuieli publice și taxe, este... benefică (?!?)“. De notat că un raport al Transparency International arăta, în 2015, că marile magazine au unul dintre cele mai influente grupuri de lobby de la Bruxelles. Și Slovacia s-a trezit cu un infringement pe cap, după ce a obligat marile magazine să publice detalii despre ponderea produselor locale în cifra lor de afaceri.