Viteză de „Personal”, preţ de „Intercity”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Cine salvează CFR Călători?

Viteză de „Personal”, preţ de „Intercity”

Eveniment 03 Ianuarie 2013 / 00:00 1270 accesări

Ruta CFR Călători Constanţa-Bucureşti şi retur este poate una dintre cele mai controversate din România. Ani la rând, călătorii care au avut ghinionul să parcurgă frecvent această rută au tot sperat că lucrurile vor fi puse, la un moment dat, la punct. Speranţa a venit atunci când s-a luat decizia ca infrastructura să fie supusă unor lucrări de modernizare. Cu sufletul la gură, oamenii întrebau conductorii trenurilor când se vor finaliza lucrările, nu de alta, dar distanţa, care în mod normal ar fi trebuit parcursă în cel mult trei ore, era parcursă chiar şi în şase ore. Să nu mai vorbim de recordurile ce au fost atinse atunci când se furau unele materiale care puneau în pericol siguranţa călătorilor, iar trenurile erau nevoite să stea, până la remedierea acestora, ore bune. Atunci când, în sfârşit, au fost accesate fondurile pentru reabilitarea infrastructurii, fiind vorba de sute de milioane de euro, s-a crezut că trenurile vor „prinde aripi” pe ruta Constanţa-Bucureşti şi retur. Finalul lucrărilor a venit, dar... stupoare. E adevărat că, la început, trenurile parcurgeau distanţa de nici 300 de km în aproape trei ore. Minunea însă nu a durat prea mult. Ce să vezi? Încet-încet, trenurile au început să înregistreze întârzieri peste întârzieri, spre disperarea călătorilor. „Suntem minţiţi continuu. Ne mint chiar cu biletele pe care ni le vând. De ce pe bilet este tipărită o oră de sosire, iar în realitate este cu totul şi cu totul altă oră? De ce suntem luaţi drept proşti?”, întreba, disperat, zilele trecute, un călător al rutei Constanţa-Bucureşti. Oamenii care încă mai aleg ca mijloc de transport trenul spun că, în acest ritm, CFR va rămâne şi fără ei, iar trenurile vor circula goale. „De ce au ajuns să circule doar cu trei-patru vagoane? Pentru că îşi bat joc de noi. Noi plătim, ne facem datoria. Ei ce ne oferă? Un mijloc de transport deloc confortabil şi un bilet pe care-l plătim cu bani din ce în ce mai mulţi. Pentru ce plătim suplimentul de viteză pentru un tren IC când, de fapt, trenul are mers de personal?”, întreabă un alt călător. Toate aceste doleanţe sunt spuse, de fiecare dată, „naşilor” care vin să ceară biletele la control, tocmai pentru ca ele să fie transmise mai departe, oficialilor din Ministerul Transporturilor. Explicaţiile care vin din partea conductorilor de tren fac referire la furturile care se produc, sistematic, pe liniile ferate. Aşa se face că întârzierile ajung chiar şi la 110-120 de minute, astfel că trenurile foste rapid sau IC parcurg distanţa ca trenurile personale. „Nu acuzăm în mod direct pe nimeni. Dar faptul că se fură şi sunt puse în pericol vieţile oamenilor nu constituie oare un atentat la siguranţa naţională? Cineva chiar trebuie să se sesizeze”, spune un călător. Cei care încă nu şi-au pierdut speranţa în bunul mers al CFR Călători au încredere că actualii guvernanţi vor trata serios şi acest aspect, dar vor reuşi să-i găsească şi pe cei care se fac vinovaţi pentru aruncarea pe apa sâmbetei a unor sume importante, prin distrugerea unui proiect care se voia a fi salvator pentru infrastructura CFR Călători.



12