PROIECT INEDIT Producătorul suedez de automobile Volvo, aflat pe pierdere, cu vânzări în scădere abruptă, îşi pariază supravieţuirea pe dezvoltarea unei maşini autonome, care nu are nevoie de şofer, sperând că poate aduce primul model pe piaţă, peste şapte ani. Cu pierderi masive şi vânzări de numai 436.000 de autoturisme în 2011, Volvo vrea să lanseze, peste doar şapte ani, un automobil care se conduce singur, în condiţii siguranţă, cu garanţia că pasagerii nu vor fi răniţi. Volvo pariază pe creşterea cererii pentru funcţia de pilot automat la autoturisme, precum şi pe noile tehnologii care pot elimina probabilitatea unei erori de condus. Compania nu a precizat investiţiile necesare pentru dezvoltarea noii tehnologii, finanţată parţial de UE.
Proiectul este în dezvoltare de şapte ani la mai mulţi parteneri ai Volvo. Compania susţine că ingredientul-cheie este echiparea automobilelor cu internet wireless. Astfel, toate maşinile aflate pe un segment de drum sau într-o zonă pot comunica rapid într-o reţea, adaptându-se la mişcările şi intenţiile participanţilor la trafic. Din punct de vedere al tehnologiei, proiectul Volvo este similar cu sisteme dezvoltate anterior de Google şi General Motors. Autoturismele se ghidează printr-o reţea de camere video, lasere şi senzori care monitorizează drumul şi împrejurimile. La interior vor fi implementate tehnologii care observă comportamentul conducătorului auto, inclusiv dacă acesta este atent sau manifestă semne de oboseală. Producătorul suedez pregăteşte pentru 2014 lansarea unui prim lot de automobile autonome, limitate însă la 50 kilometri pe oră cu funcţia de condus fără şofer activată. Viteza limitată reflectă aşteptările companiei că funcţia va fi iniţial utilizată cu preponderenţă în condiţii de trafic greu. Compania pregăteşte extinderea tehnologiei la viteze mai mari şi condiţii de drum lung. Volvo a precizat că prototipurile au mers cale de câteva mii de kilometri în timpul testelor efectuate pe drumuri publice din Spania şi în poligoanele din Suedia.
Proiectul trebuie să depăşească numeroase obstacole, de la finanţare şi reglementare la probleme de răspundere a şoferului în caz de accident sau garantarea siguranţei şi fiabilităţii sistemelor de pilot automat la autoturisme. De asemenea, compania pariază că şoferii sunt pregătiţi să renunţe la volan în favoarea unui computer. Volvo s-a identificat timp de câteva zeci de ani cu siguranţa automobilelor, iar dezvoltarea unei maşini autonome ar putea restabili compania ca lider în această zonă.
O NOUĂ IMAGINE Skoda a prezentat primul teaser oficial al noii generaţii Octavia. Imaginea surprinde stopul stâng al compactei, care prezintă un nou design. Noua platformă îi permite lui Octavia să crească în dimensiuni, mutare obligatorie odată cu apariţia lui Rapid, alături de disponibilitatea unei game de motorizări noi, preluată de la Golf. Noua încadrare a lui Octavia va duce la creşterea preţului, dar modelul va veni şi cu materiale de calitate superioară. Potrivit primelor informaţii, Octavia va creşte cu 250 de milimetri în lungime, ceea ce o va încadra între Rapid şi Superb. Versiunea entry-level ar putea fi echipată cu un motor TSI de 1.2 litri şi 105 CP, iar gama de motorizări va include unităţi care dezvoltă până la 200 CP, fără să luăm în considerare versiunea de performanţă, vRS, care va prelua motorul 2.0 EA888 al viitorului Golf VII GTI.