Deputatul de Constanța al PSD Florin Gheorghe a depus la Camera Deputaţilor o iniţiativă legislativă prin care propune o examinare mult mai riguroasă a competenţelor şi aptitudinilor viitorilor conducători auto. Concret, pentru a obţine permisul, românii ar trebui să treacă atât de proba teoretică, cât şi de trei probe practice: condus în poligon, traseu în localitate şi proba pe timp de noapte. Polițiștii constănțeni spun că proiectul este foarte bun și benefic, pentru i-ar disciplina mai mult pe conducătorii auto. Pe de altă parte, propunerea ar atrage cu sine alte probleme.
Cred că nu este conducător auto în România care să nu se fi confruntat în trafic cu tot felul de șoferi care dau senzația că habar nu au de legislația rutieră. De asemenea, nu putem uita de celebrul caz „Mafia permiselor din Argeş”, în care mai multe persoane publice, și nu numai, au fost acuzate că au luat examenul de conducător auto după ce au dat şpagă. Pentru a evita astfel de situații, deputatul de Constanța al PSD Florin Gheorghe a depus la Camera Deputaţilor o iniţiativă legislativă, care vizează modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Concret, Florin Gheorghe propune o examinare mult mai riguroasă a competenţelor şi aptitudinilor viitorilor conducători auto. „Cred că ne-am săturat cu toţii să vedem victime şi decese pe şoselele din România, în care cel mai frecvent sunt implicaţi tinerii. În ultimii 26 de ani condiţiile şi modalităţile de instruire şi de examinare a noilor conducători de autovehicule s-au relaxat atât de mult, încât nu m-ar mira ca, din populism, să auzim că s-a renunţat definitiv la examinare, iar permisul se obţine mai uşor decât un bilet de autobuz, poate chiar prin SMS! Slaba pregătire şi examinare a conducătorilor auto este resimţită direct şi în buzunarul conducătorilor auto, fiind penalizaţi prin intermediul primelor de asigurare de răspundere civilă obligatorie, care, în cazul tinerilor de sub 30 de ani, ajung la niveluri care depăşesc valoarea maşinii”, a declarat Florin Gheorghe.
PATRU PROBE ÎN LOC DE DOUĂ
Deputatul constănțean este convins că noua modalitate de examinare se va duce direct şi imediat la reducerea numărului de accidente rutiere. „Modificările propuse de mine nu sunt deloc vreo mare inovaţie! De fapt, cer revenirea la un sistem care a mai funcţionat parţial în România şi care, în trecut, avea ca rezultat conducători auto mult mai bine pregătiţi şi mult mai responsabili şi conştienţi de pericolele posibile apărute în trafic. Am propus ca probele de examinare pentru obţinerea permisului să fie patru şi nu două cum sunt în prezent. Astfel, pentru a obţine permisul de conducere auto, românii ar trebui să treacă atât proba teoretică, cât şi trei probe practice: condus în poligon, traseu în localitate şi proba practică pe timp de noapte. Am toată încrederea că şi colegii parlamentari vor conştientiza faptul că o asemenea modificare legislativă este un imperativ şi că trebuie să o adoptăm cât mai curând” a adăugat deputatul Florin Gheorghe.
LEGE BUNĂ, PERSONAL INSUFICIENT
Șeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Constanţa, comisarul-şef Adrian Bîrsu, a declarat că proiectul deputatului este foarte bun și benefic, pentru că i-ar disciplina mai mult pe conducătorii auto. Bîrsu spune că, pe de altă parte, propunerea atrage cu sine alte probleme. „În prezent, avem 60 - 70 de candidați pe zi care vor să obțină permisul auto. La traficul de acum, programările pentru examinare se fac cu o lună și jumătate înainte. Dacă legea lui Florin Gheorghe ar intra în vigoare, programările s-ar extinde la patru luni. În plus, nu avem suficient personal pentru patru probe la examenul auto. Ar trebui să lucrăm în două ture, una de noapte, iar alta de zi. Asta în condițiile în care noi nu avem mai mult de opt examinatori”, a spus Bîrsu. El a adăugat că, indiferent cum va fi, o lege care să înăsprească condițiile de obținere a permisului auto trebuie impusă. „Șoferii trebuie responsabilizați mai mult. Spre exemplu, cred că este nevoie de anumite restricții pentru șoferi începători. Poate că ar trebui să li se interzică, în primul an de conducere, să circule cu mașina în zonele aglomerate, ori să fie obligați să fie însoțiți de un șofer experimentat”, a afirmat Bîrsu.