Produsele alimentare proaspete ar trece de bariera generată de neîncrederea în calitatea, prospeţimea şi igiena garantate de un magazin online, dacă acestea ar fi oferite de un retailer cunoscut. Un procent de 35% dintre utilizatorii de internet ar comanda online produse proaspete de la marii retaileri, faţă de doar 2% cumpărători actuali, se arată în studiul realizat de Exact Cercetare şi Consultanţă. Timpul fiind cea mai preţioasă resursă actuală, sunt continuu căutate soluţii pentru eficientizare, dezvoltarea reţelelor de magazine de proximitate şi creşterea comerţului venind tocmai în întâmpinarea nevoilor consumatorilor de a-şi dedica cât mai puţin timp cumpărăturilor. Principalul avantaj perceput de cumpărători atunci când fac cumpărături online este economia de timp pe care o fac, 80% dintre românii internauţi plasând acest avantaj pe prima poziţie a topului. La mare distanţă de primul avantaj menţionat, cu un procent de 35%, se situează livrarea produselor oriunde în ţară, în timp ce 30% dintre utilizatori apreciază posibilitatea accesării mai multor site-uri în acelaşi timp, fiind astfel posibilă compararea preţurilor aplicate de diferite magazine online. Ţinând cont de intenţiile marilor retaileri de a-şi extinde serviciile în online, studiul realizat de Exact Cercetare & Consultanţă a surprins percepţiile românilor cu privire la această oportunitate. De-a lungul timpului, studiile au arătat că produsele alimentare (fie ele ambalate sau proaspete) şi chiar băuturile alcoolice sau non-alcoolice au o probabilitate mică de a fi cumpărate online. Procentele celor care au achiziţionat online astfel de produse sunt unele dintre cele mai mici: 6% au menţionat că au cumpărat produse alimentare ambalate şi doar 2% produse alimentare proaspete. Iar principalele motive sunt neîncrederea în prospeţimea lor (56%), în condiţiile igienice asigurate atât la depozitare (53%), cât şi la livrare (28%).
„Trebuie să avem însă în vedere un pattern de achiziţie al cumpărătorului pe care îl întâlnim în mai multe categorii de produse. În urmă cu cinci ani, produsele vestimentare - îmbrăcăminte, încălţăminte - erau pe ultimele locuri în lista de cumpărături achiziţionate. Motivul principal era imposibilitatea de a le proba şi de a testa calitatea materialelor. În ultimii doi ani, însă, această categorie a ajuns pe primele locuri, concurând cu electronicele şi electrocasnicele. Experienţa pozitivă cu magazinele online de produse vestimentare a eliminat treptat această barieră. Aceeaşi barieră - neîncrederea în achiziţionarea unor produse de calitate şi proaspete în cazul celor alimentare - trebuie luată în considerare de marii retaileri care doresc să determine cumpărătorul să le achiziţioneze produsele online”, declară Lăcramioara Loghin, Managing Director la Exact Cercetare şi Consultanţă.