Transportatorii feroviari care nu asigură călătorilor diverse facilităţi, precum accesul cu bicicleta în trenuri, informaţii legate de modificări ale duratei călătoriei sau asistenţă în caz de întârzieri, de la mese şi băuturi răcoritoare până la cazare şi despăgubiri, sunt pasibili de amenzi. Prevederile sunt incluse într-o Hotărâre de Guvern aprobată la finele lunii iulie, care a fost publicată marţi în „Monitorul Oficial“. Actul normativ modifică şi completează o Hotărâre de Guvern din 2009 prin care sunt stabilite o serie de măsuri pentru asigurarea aplicării unor reglementări europene privind drepturile şi obligaţiile călătorilor din transportul feroviar. Astfel, Guvernul a decis să extindă numărul prevederilor din Regulamentul CE a căror nerespectare este considerată contravenţie şi sancţionată cu amenzi. Operatorii feroviari care nu permit călătorilor să-şi aducă bicicletele în tren, dacă acestea sunt uşor de manevrat, nu afectează în mod negativ serviciul de transport feroviar şi materialul rulant utilizat permite acest lucru, chiar contra cost, sunt pasibili de amenzi cuprinse între 1.000 lei şi 3.000 lei. Regulamentul CE prevede că întreprinderile feroviare sau autorităţile competente care răspund de contractele de servicii publice feroviare trebuie să îşi facă publice deciziile de întrerupere a serviciilor feroviare prin mijloace adecvate, înaintea punerii în aplicare a acestor decizii. Nerespectarea acestei prevederi va fi sancţionată cu amenzi de la 1.000 lei la 5.000 lei.
Transportatorii feroviari care nu furnizează călătorilor, în timpul călătoriei, o serie de informaţii minimale, precum serviciile la bord, următoarea gară, întârzierile, principalele legături sau aspecte privind securitatea şi siguranţa, vor plăti amenzi cuprinse între 1.000 şi 3.000 lei.
DACĂ UN CĂLĂTOR MOARE... Dacă un călător moare sau este rănit, compania feroviară este obligată ca, în maximum cincisprezece zile de la stabilirea identităţii persoanei fizice îndreptăţite la despăgubire, să facă plăţile în avans necesare pentru a satisface nevoi economice imediate, în mod proporţional cu prejudiciul suferit. Dacă această prevedere din Regulament nu este respectată, amenzile pleacă de la 5.000 lei şi pot ajunge până la 10.000 lei. În cazul în care este previzibil că sosirea la destinaţie va avea o întârziere mai mare de 60 de minute, călătorii pot alege între rambursări, continuarea călătoriei sau redirecţionări. În cazul în care transportatorul feroviar nu oferă aceste opţiuni, amenzile prevăzute sunt de 1.000 lei - 3.000 lei.
ÎNTÂRZIE TRENUL, CĂLĂTORUL ESTE DESPĂGUBIT Sancţiuni similare sunt prevăzute şi pentru neplata despăgubirilor în caz de întârzieri, care ajung până la 50% din valoarea biletului pentru durate de două ore sau mai mult. Aceleaşi amenzi sunt introduse şi atunci când, pentru întârzieri de peste 60 minute, călătorii sunt privaţi de o serie de servicii gratuite, precum mese şi băuturi răcoritoare, cazare hotelieră sau transporturi alternative, în măsura în care acestea sunt disponibile.
Transportatorii feroviari trebuie să aibă un sistem de tratare a reclamaţiilor, accesibil călătorilor, să le răspundă în termene fixe şi să ţină o evidenţă anuală a plângerilor, în caz contrar putând fi sancţionaţi cu sume cuprinse între 1.000 lei şi 3.000 lei. Atunci când vând legitimaţii de transport pe calea ferată, companiile, gestionarii de gară şi operatorii turistici sunt obligaţi să informeze călătorii cu privire la drepturile şi obligaţiile care le revin în conformitate cu reglementările în vigoare, utilizând un rezumat redactat de Comisie şi tradus în toate limbile oficiale ale Uniunii Europene, pentru a evita amenzi cuprinse între 1.000 lei şi 3.000 lei. Hotărârea de Guvern va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea în „Monitorul Oficial“.