Nu știm cât de bogați suntem până nu facem comparații. O echipă de specialiști ai BBC Mundo a făcut o analiză comparativă a mai multor produse în urma căreia au constatat că șapte produse utilizate în viaţa de zi cu zi sunt mai scumpe decât argintul. care sunt acestea? Vanilia, şofranul, cafeaua, viagra, crema pentru herpes labial, crema de faţă şi cartuşul pentru imprimată, relatează BBC Mundo.
Vanilia
Vanilia este obţinută din seminţele de la trei specii de orhidee ce cresc în zonele tropicale ale lumii. Aceste mici seminţe sunt cele care dau savoare torturilor, cremelor, ciocolatelor, prăjiturilor etc. Şi, ce este curios, valorează mai mult decât greutatea lor în argint. Preţul vaniliei a atins nivelul record de 600 dolari/kilogram pentru a doua oară în ultimul an, când un ciclon a provocat pagube plantaţiilor din Madagascar, unde se cultivă trei sferturi din plantaţiile din întreaga lume. Comparativ, argintul costă în prezent 538 dolari/kilogram. Cererea de vanilie a menţinut preţurile ridicate, ceea ce a determinat o serie de producători de îngheţată să reducă sau chiar să oprească producţia de îngheţată cu această aromă, fapt ce generat temeri privind o posibilă penurie pe timpul verii.
Şofranul
Şofranul este cel mai scump condiment din lume. Este nevoie de circa 150.000 de flori pentru a produce un kilogram din acest condiment atât de apreciat de bucătari.
Orele de muncă atentă şi complicată ale recoltatorilor, la care se adaugă timpul necesar pentru uscarea cresc preţul produsului. Acesta poate fi vândut în magazine cu preţuri cuprinse între 5 dolari şi 25 de dolari pentru un gram, în funcţie de loc. O serie de estimări indică un preţ mediu ce oscilează pe piaţă între 2.000 şi 15.000 dolari/kilogram.
De asemenea, a devenit evident că şofranul contribuie la combaterea unor boli, precum depresie, obezitate şi protejează retina ochilor.
Cafeaua
Oricine a cumpărat recent o cafea cu lapte la Londra sau una americană la New York ştie că aceasta poate fi destul de scumpă. Dar nu toată cafeaua are acelaşi preţ. Unele tipuri de cafea costă mai mult decât greutatea lor în argint. Cafeaua kopi luwak, cunoscută şi sub numele de cafea zibetă, se produce din fecalele speciei de pisică Zibeta Asiatică, care se hrăneşte cu fructe de cafea. Boabele nedigerate fermentează când trec prin intestinul animalului, ceea ce le dă o savoare unică şi dulce, după ce sunt dezinfectate şi trec printr-o serie de tratamente. Un kilogram de astfel de cafea poate costa până la 660 de dolari, dacă se recoltează din excremente de zibetă sălbatică.
Totuşi, o serie de experţi afirmă că, în pofida preţului său ridicat, kopi luwak nu este mai bună decât o ceaşcă bună de cafea normală. Dar, cu toate acestea, kopi luwak este departe de a fi cea mai scumpă cafea. Acest titlu este deţinut de cafeaua Black Ivory Coffee, din Thailanda, caz în care boabele trec prin stomacul elefanţilor şi un kilogram costă 1.800 de dolari.
Viagra
Banii nu cumpără dragostea, după cum se spune, dar pe cei care îi investesc într-o mică pastilă albastră poate să-i ajute, scrie BBC Mundo. Viagra a fost creată iniţial în 1989 de către specialiştii de la compania farmaceutică Pfizer pentru tratarea hipertensiunii şi anginei, dar, în timpul testelor au fost constatate o serie de efecte secundare neobişnuite. Nouă ani mai târziu, medicamentul a fost autorizat pentru tratarea disfuncţiilor erectile şi, rapid, a devenit una dintre cele mai mari surse de venituri ale companiei, cu un maxim de două miliarde de dolari în 2012. La începutul acestui an, Pfizer a anunţat că a majorat preţul pilulei albastre în SUA cu circa 39% faţă de ianuarie 2017, conform The Financial Times. O tabletă de 100 mg s-a scumpit de la 57,94 dolari la 80,82 dolari.
Crema pentru herpesul labial
Dacă medicamentele care necesită reţetă pot fi vândute la preţuri ridicate, sunt şi unele cu vânzare liberă care nu se lasă mai prejos. Într-un articol publicat de Journal of Dermatology, dermatologii de la Universitatea Texas semnalează preţurile ridicate ale medicamentelor topice. Au comparat preţurile acestora cu cele ale unor articole precum iPhones şi aur şi au obţinut unele rezultate neaşteptate. Un tub de 2 grame de Zovirax, o cremă utilizată pentru combaterea virusului ce provoacă herpesul labial, costă 6,75 dolari în Marea Britanie, ceea ce înseamnă că un kilogram ar costa 3.375 dolari. Cercetătorii de la Universitatea din Texas au constatat că, din cauza problemelor sistemului de asigurări de sănătate din SUA, care a determinat scumpirea medicamentelor, preţul la care era prescris Zovirax pacienţilor a crescut de la 22 dolari/gram în 2007 la 168 dolari/gram în 2015. Asta înseamnă că un kilogram de astfel de cremă în Statele Unite costa 160.000 dolari, de patru ori mai mult decât aurul. Preţul a scăzut însă în ultimii ani, şi, în prezent, este în jur de 48.000 dolari/kilogram.
Crema de faţă
Frumuseţea este, de asemenea, o sursă de afaceri: la nivel mondial piaţa de cosmetice raportează câştiguri de peste 532 miliarde dolari/an, deoarece consumatorii încearcă să combată trecerea timpului cu creme hidratante şi alte cosmetice şi cu produse pentru păr. Un exemplu este faimoasa şi costisitoare Creme de la Mer: un borcănel de 30 ml poate costa 162 de dolari, iar unul de 500 de ml costă 2.057 dolari.
Făcută, original, din alge marine procesate, formula completă a acestei creme hidratante este un secret foarte bine păstrat. Deşi nu este clar ce volum din această cremă cântăreşte un kilogram, o cutie de 500 ml, cu tot cu recipient, ajunge la 450 g. Asta înseamnă că preţul său este de aproximativ şase ori mai mare decât al argintului.
Dar şi această faimoasă cremă este eclipsată de o alta, denumită ReVive Intensite Creme Lustre, care costă 385 dolari numai 48 g, ceea ce înseamnă că un kilogram ar costa 7.988 dolari.
Tuşul pentru imprimantă
Deşi imprimanta cu cartuş poate fi găsită în general la preţuri destul de scăzute, nu acelaşi lucru se poate spune despre tuş. Umplerea cartuşelor poate costa între opt şi 27 de dolari, în funcţie de tipul de imprimantă. Un cartuş cu tuş negru al unui producător important poate costa 23 dolari pentru 4 ml de tuş, ceea ce ajunge pentru imprimarea a circa 200 de pagini. Producătorii argumentează că încearcă să acopere astfel pierderile pe care le au din vânzarea hardware-ului imprimantei, şi din cercetare şi dezvoltare în legătură cu tehnologia pentru tuş. Dar, dacă se deschide un cartuş, se poate observa că marea majoritate a spaţiului este ocupată de un burete, care ar rolul de a reţine şi furniza tuşul. Şi, dacă se face un calcul, se constată că un kilogram de tuş costă în jur de 1.733 dolari/kilogram, ceea ce înseamnă că „e mai ieftin să imprimi cu argint“.