Primul raport privind prăbuşirea cursei MH17 în estul Ucrainei, la 17 iulie, a fost dat publicității, ieri, de echipa de experți olandezi care l-a întocmit. Raportul arată că Boeingul Malaysia Airlines, care asigura cursa MH17 pe ruta Amsterdam - Kuala Lumpur, s-a dezmembrat în aer, după ce a fost lovit de numeroase obiecte care au străpuns avionul cu mare viteză. Raportul, întocmit de Biroul olandez de Anchetă pentru Securitate (OVV), adaugă că nu există dovezi privind o eroare tehnică sau umană.
Anchetatorii s-au bazat pe informaţiile înregistrate de cutiile negre, cele primite de la controlorii de trafic aerian, pe imagini din satelit şi fotografii de la locul prăbuşirii, pentru a redacta acest raport preliminar. Anchetatorii nu s-au deplasat la locul tragediei, din cauza confruntărilor dintre forţele ucrainene şi rebeli, dar au precizat că fotografiile cu epava avionului sugerează că acesta s-a dezmembrat în timpul zborului. Separatiştii au preluat controlul asupra zonei prăbuşirii timp de mai multe săptămâni, căutând printre fragmentele epavei şi blocând accesul anchetatorilor. Înregistrările cutiilor negre nu au prezentat niciun indiciu privind existenţa unei erori tehnice sau a unei situaţii de urgenţă, nefiind nici dovezi referitoare la o eventuală manipulare a înregistratoarelor de zbor, care au fost predate anchetatorilor după mai multe zile. Aeronava era în stare bună şi nu avea probleme tehnice atunci când a decolat de la Amsterdam. În plus, avionul era manevrat de un echipaj calificat şi experimentat. De asemenea, comunicaţiile radio dintre pilot şi controlorii de trafic aerian ucraineni confirmă că nu a existat niciun apel de urgenţă. Raportul precizează că alte trei avioane comerciale de mari dimensiuni zburau în aceeaşi zonă, la aproximativ aceeaşi oră. Raportul intermediar nu atribuie vreo vină sau responsabilitate pentru catastrofă, însă o anchetă penală separată este efectuată de procurorii de la Haga. Se aşteaptă ca raportul final să fie publicat în termen de un an.
Boeingul 777 s-a prăbuşit între Krasni Luci, în regiunea Lugansk, şi Şahtarsk, în regiunea Doneţk, la 17 iulie. Toate cele 298 de persoane aflate la bord, între care 193 de cetăţeni olandezi, au murit. Ucraina şi Occidentul i-au acuzat pe separatiştii pro-ruşi că au doborât avionul cu un sistem antiaerian de tip Buk, iar Moscova şi insurgenţii acuză Kievul. Sistemul Buk lansează rachete ce explodează în apropierea ţintei, care este străpunsă de şrapnel pentru a crea pagube cât mai mari. Experţi din Marea Britanie, Germania, Australia, Malaezia, SUA, Ucraina şi Rusia colaborează la acest caz. Anchetatorii se vor deplasa la locul catastrofei, imediat ce va fi posibil. Raportul prezintă o listă cu obiectivele ce necesită investigaţii suplimentare, inclusiv examinarea epavei şi a unor eventuale obiecte externe de către experţi legişti.
Unul dintre principalii lideri ai separatiştilor pro-ruşi din estul Ucrainei, Aleksandr Zaharcenko, premierul din autoproclamata Republică Doneţk, a reafirmat ieri că rebelii nu deţin arme cu capacitatea de a doborî un Boeing. La rândul său, Moscova a evocat, în acest caz, o rachetă trasă de un avion militar ucrainean.