Ziarele din SUA vor să contracareze Internetul

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Ziarele din SUA vor să contracareze Internetul

Achiziţiile şi concentrarea proprietăţilor din presa americană, realizate cu febrilitate pentru a se face faţă faţă concurenţei reprezentate de Internet, determină din ce în ce mai multe ziare să apeleze la "jurnalismul social", cu materiale scrise de cititori fără experienţă în presă.
Monden 20 Noiembrie 2006 / 00:00 732 accesări

Jurnaliştii din Statele Unite încearcă să implementeze un nou mod de a scrie adaptat erei Internetului, în condiţiile în care analiştii estimează că presa pe hîrtie va dispărea peste cîţiva ani. "Ziarele sînt într-o criză gravă. Internetul le fură cititorii şi veniturile din publicitate, distribuie conţinuturile gratuit şi îi obişnuieşte pe tineri cu informaţii ce nu sînt rezultatul muncii jurnaliştilor profesionişri. Iar ziarele sînt extrem de importante pentru societate", a comentat John Carroll, fost redactor-şef al "Los Angeles Times". "Trebuie identificate noi modele economice. Mi-ar plăcea să existe şi răspunsuri, nu numai probleme. Sînt extrem de neliniştit de această situaţie", a scontinuat acesta.

Din cauza pericolului reprezentat de Internet, ziarele din Statele Unite vor încerca să se reinventeze pentru a păstra sau cîştiga cititori. Crearea de site-uri nu este suficientă pentru a finanţa o întreagă echipă redacţională, pentru că acestea nu generează decît 7% dintre veniturile publicitare. De aceea, din ce în ce mai multe publicaţii mizează pe ceea ce a transformat blogurile într-un succes şi anume pe contribuţia directă a cititorilor, deschizîndu-şi paginile pentru materialele scrise de amatori.

Gannett, care se află pe primul loc în topul grupurilor de presă din Statele Unite cu peste 90 de ziare, inclusiv "USA Today", a decis să încorporeze comentariile cititorilor şi blogurile în ziarele sale şi să apeleze la redactarea de materiale specializate de către amatori, cum ar fi inginerii sau avocaţii ieşiţi la pensie. Mai multe site-uri utilizează materiale scrise de ziarişti-amatori, un exemplu în acest sens fiind "Nowpublic", care are o reţea de 31.000 de ziarişti-amatori pe teritoriul a 130 de state. În plus, site-ul de ştiri al Yahoo! include deja bloguri şi fotografii personale, în timp ce CNN a ales să publice pe site mail-uri de la cititori.

Din ce în ce mai slăbit, jurnalismul profesionist, în special cel de investigaţii, puţin compatibil cu exigenţele financiare ale acţionarilor ziarelor, îi îngrijorează profesioniştii din domeniu. Chiar şi noile medii, care se mulţumesc uneori numai să comenteze ştirile difuzate în mediile clasice, se tem de moartea "bătrînilor", în condiţiile în care unul dintre blogurile cele mai citite din Statele Unite, "Huffington Post", a lansat deja un apel la "salvarea jurnalismului american". Cele mai recente exemple ale fragilităţii financiare a presei din Statele Unite sînt achiziţionarea revistei "Reader's Digest" şi lupta pentru achiziţionarea grupului Tribune, deţine 11 ziare, inclusiv influenta publicaţie "Los Angeles Times".Redactorul-şef al acestei publicaţii, Dean Baquet, preferă să demisioneze decît să accepte reducerea efectivelor echipei sale, în condiţiile în care reducerile de personal au devenit ceva normal în cazul tuturor ziarelor americane.

Presa americană vrea să îşi păstreze cititorii prin intermediul ştirilor gratuite şi personalizate pe care aceştia le pot accesa online, în condiţiile în care un studiu realizat de Newspaper Association of America a arătat că circulaţia ziarelor din Statele Unite a scăzut cu 2,8% în perioada aprilie-septembrie 2006. Un sondaj recent realizat pe teritoriul american arată că 49,9% dintre adulţii americani lecturează actualmente cîte un cotidian, în scădere de la 58,6% în 1998. Anul trecut, au fost suprimate mai multe mii de locuri de muncă în redacţiile ziarelor şi, recent, "The Washington Post" a anunţat că intenţionează să îşi reducă şi mai mult echipa redacţională. În urma acestor reduceri de personal, valoarea acţiunilor mai multor ziare cotate la bursă a scăzut. Acest lucru nu împiedică mai mulţi miliardari şi grupuri media din Statele Unite să îşi manifeste interesul pentru grupul Tribune, omul de afaceri David Geffen urmărind achiziţia "Los Angeles Times" şi Jack Welch, fostul patron al General Electric, fiind interesat de "Boston Globe". Concentrarea industriei presei americane s-a accelerat la începutul anului 2006, după achiziţionarea grupului Knight Ridder şi a celor 90 de publicaţii deţinute de acesta de către compania McClatchy.



12