Ziarul ”Le Monde” a ajuns la 70 de ani de la prima apariție

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Ziarul ”Le Monde” a ajuns la 70 de ani de la prima apariție

Externe 19 Decembrie 2014 / 00:00 380 accesări

Publicația franceză ”Le Monde” a împlinit ieri 70 de ani de la prima sa apariție, marcați de fidelitatea față de valorile istorice și de necesitatea imperativă de a se adapta la noile metode de lectură și la așteptările cititorilor săi, cu atenția orientată spre reînnoire, notează directorul cotidianului, Gilles van Kote.

Generalul Charles de Gaulle a fost cel care l-a însărcinat în septembrie 1944 pe ministrul său al Informațiilor să creeze un ziar care să servească drept canal al știrilor oficiale. Trei luni mai târziu, cu Hubert Beuve-Méry la conducere, a văzut lumina zilei un proiect care nu a întârziat să-și demonstreze independența editorială. Ziarul ”Le Monde” s-a născut cu ADN politic în sânge, însă fondatorul său a impus încă de la început crezul unor informații clare, adevărate și, în măsura posibilului, cât mai rapide și mai complete, își amintește Van Kote, directorul interimar al ziarului. ””Le Monde” de azi nu este același din 1944”, explică acesta. ”Este net diferit, dar și-a păstrat tradiția umanistă și onestitatea vizată de fondatorul său”, a precizat directorul ziarului.

Succesul, care a făcut din ziarul matinal un cotidian de referință, s-a datorat lărgirii orizonturilor sale fără să renunțe la principiile de bază: independența politică, economică și socială. Aniversarea a șapte decenii coincide cu demisia, în luna mai anul acesta, a primei femei director, Natalie Nougayrede, și a șapte din cei zece redactori-șefi, ca urmare a unui dezacord privind formula editării pe hârtie și unui plan de mobilitate internă aparent neconcertat. Joi s-a întrunit un nou consiliu de supraveghere pentru a decide numirea unui nou director. Interimatul asigurat de Van Kote a contribuit, potrivit declarațiilor sale, la accelerarea proiectelor de actualizare digitală. Vânzările ziarului tipărit reprezintă 83% din totalul afacerii, însă ediția digitală este esențială pentru viitorul ziarului, atât în versiune gratuită, cât și în cea cu plată. ”Problema este dacă lumea va dori să plătească o sumă corectă pentru a avea acces la o informație de calitate, serioasă și onestă. În caz contrar, supraviețuirea noastră este pusă sub semnul întrebării”, a afirmat Gilles Van Kote.

Cu un tiraj mediu de 323.020 de exemplare și 21.000 de numere de la fondare, ziarul a fost închis în 2013, cu pierderi de două milioane de euro. O nouă machetă care promovează analizarea versiunii pe hârtie, lansarea în 2015 a versiunii digitale destinate Africii și o variantă matinală pentru telefoanele mobile, alături de fuziunea, la sfârșitul anului, a societății editoriale și a web într-o singură structură juridică, sunt câteva din provocările ziarului ”Le Monde”. Popularul cotidian francez aspiră totuși la menținerea încrederii cititorilor săi, mai ales a celor care îi reproșează că nu s-a adaptat vremurilor noi. ”Lucrurile s-au schimbat”, asigură directorul interimar Van Kote, potrivit căruia este obligatoriu să rămâi conectat la epoca noastră.

Taguri articol


12